Mazda 3 - Verdt å vurdere
BRUKTBIL: Mazda3 var et friskt pust da den ble lansert i 2003. Men hvordan er den som bruktbil i dag? Se FBI på NRK1 hver onsdag hvor Bil-redaktør Stein Pettersen gir nyttige råd. I mange år var Mazda 323 kjent som en trofast sliter i kompaktklassen, der den ikke minst skulle konkurrere med Volkswagen Golf. Det ble nok en tøff kamp for 323, som til tross for at den viste seg å være svært driftsikker, nok ble oppfattet som en ganske gubbete bil. Mazda3 hadde tillatt seg å låne ganske friskt i designelementer. ”Mazda 3 er en lekker sak, riktignok ikke pur originalvare, for mange av designelementene – både utvendige og innvendige – bærer preg av å være lånt fra Alfa Romeo”. Det skriver vårt testteam da bilen ble gruppetestet mot Corolla og Golf i 2004. Mest bensin Vanligst er 1,6-liters bensinmotor på 105 hestekrefter. Den er for øvrig den eneste motoren som kan kombineres med automatgear. Det finnes også en 150-hesters bensinmotor og en toliters dieselmotor på 109 hester. Langt mer sjelden er sportsutgaven MPS med hele 260 hester. Alle bensinmotorene har registerkjede i stedet for rem, noe som gjør at det er en ting mindre å bekymre seg over når det gjelder serviceutgiftene. ”Motoren jobber forholdsvis uanstrengt, og bærer ikke preg av å være minstemann i selskapet. Akselerasjonstallene ligger midt mellom Corolla og Golf i alle disipliner, men forskjellene er ikke store. Forbruket er omvendt proporsjonalt med ytelsen, for å si det sånn – minst motor, høyest forbruk”, sier testteamet om 1,6-literen. Trekk for støy Testteamet vårt målte høyere støy i Mazda3 enn i konkurrentene som den ble testet mot. ”På ett punkt viser Mazda 3 seg frem i ugunstig lys i forhold til de to konkurrentene – for ikke å si ugunstig lyd. Ikke bare viser desibelmåleren høyere nivå i både 50 og 80 km/t, testlaget er også samstemmige i at lydbildet er skarpere og mer ubehagelig.” Sjekk bremser I likhet med mange andre biler som har fått noen år på veien, er bremseskiver bak et svakt punkt for Mazda3. Ellers viser tall fra Svensk Bilprovning at bilen ligger godt under middelbilen på svært mange områder, som parkeringsbrems, styreledd, spindelledd. Rustbeskyttelsen på Mazda3 kan være et potensielt problem ettersom den mangler innvendig behandling i hulrom, kanaler, under panser og dører. En risiko kan også være innerskjermene, som er laget av et slags filtmateriale som kan samle opp fuktighet. Kanskje er det smart å koste på en ekstra rustbehandling om du har planer om å beholde bilen en stund. Prisen har holdt seg relativt godt, og Mazda3 har vært en populær bruktbil. Det kan imidlertid være mulig å gjøre gode kjøp nå som den nye generasjonen er lansert.
* Snittpris basert på 380 merkeforhandleres gjennomsnittspris på deres bruktbilbestand de siste 6 måneder beregnet ut fra ”på ruta pris”. Les mer på www.bilnorge.no/bruktbilpris Artikkel fra www.firmabil.no URL: |