[]
[] [firmabil.no] []

DS3 – en fransk sjarmør


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Citroën ønsker kontakt med nye kundegrupper. Derfor vekker de nå liv i en gammel betegnelse.

DS3 er den første modellen i en ny serie eksklusive spesialmodeller fra Citroën. Noen vil kanskje anse den som en 3-dørsutgave av C3, men DS3 har en egenart og muligheter som gjør den til en selvstendig modell.

Bilen har en stor porsjon sjarm, og den kan skreddersys for å tilfredsstille kunder som ønsker seg en bil utenom det vanlige.

DS3 bygges på samme plattform som C3, og enkelte komponenter deles mellom de to modellene. Men der stopper slektskapet.

For mens C3 skal konkurrere mot volumselgere, som for eksempel Polo, Yaris og 207, går DS3 inn på et mer nisjepreget marked med modeller som Mini og Alfa MiTo.

LES MER: Citroën C3 i ny tapning

Som Mini fremstår også DS3 som en bil for individualister som vil skille seg ut fra naboen. Den kan leveres med tak, speilhus, felger og interiørdetaljer i forskjellige farger og mønstre, og den har et utseende som fascinerer ved første møte.

Sporty

Ved presselanderingen i Paris kjørte vi en bil med høyeste utstyrsnivå – kalt DSport – og en sprek 156-hesters turbomotor.

Motoren er et resultat av utviklingssamarbeidet mellom PSA-gruppen og BMW og har et dreiemoment på 240 Newtonmeter allerede ved 1400 omdreininger – noe som gjør den svært fleksibel.

Motoren kombineres med en 6-trinns girkasse som er meget kontant, og sammen med en presis styring forsterker dette bilens sportslige egenskaper.

Sportslig er også følelsen når man setter seg i førerstolen. Setene gir god sidestøtte og er trukket i perforert skinn. Rattet er tykt og skinntrukket og har rikelig med justeringsmuligheter, både i lengde og høyde.

Det fremre passasjersetet kan kjøres langt frem når man skal ha med noen i baksetet, takket være utformingen av dashbord og hanskerom.

Premium

Kvalitetsfølelsen er meget høy takket være bruk av påkostede materialer. Hjulopphenget er av typen McPherson fremme og en fleksibel travers bak.

Dempingen fremstår som sportslig uten at det går nevneverdig på bekostning av komfort. Støydempingen er blant de bedre i klassen, men heldigvis har lydingeniørene tillatt at godlåt fra den spreke 156-hesteren krydrer det sportslige inntrykket i bilen.

Den sprekeste motoren er godt tilpasset bilens egenskaper. Ved lanseringen var det kun denne som var tilgjengelig, men når bilen er på plass i Norge kan kundene velge mellom ytterligere fire alternativer.

I tillegg til turbomotoren kommer det bensinmotorer med 120 og 95 hester samt dieselutgaver på 112 og 92 hk.

Velutstyrt

Avhengig av motor leveres DS3 med tre forskjellige utstyrsnivåer. 95-hesteren leveres i utstyrsnivå DSign og får en innstegspris på ca 190.000 kroner.

DStyle er standard i kombinasjon med VTi 120 og HDi 90 mens toppnivået, DSport, leveres til THP 150 og HDi 110.

Endelige priser er ikke klare, men Citroën Norge antyder at innstegsmodellen vil koste ca kr 190.000 og øvrige varianter får et tillegg på noen tusenlapper sammenlignet med tilsvarende motoriserte C3-utgaver.

Mens C3 er ”hyllevare” hos alle norske Citroën-forhandlere, er DS3 fra april bestillingsvare hos et titalls spesialister som forplikter seg til å yte spesialservice til eierne – som utlån av bil og vasking under service.

DS3 er den første modellen i en ny serie, og den får etter hvert følge av DS4 og DS5. DS-modellene vil med stor sannsynlighet hente nye kunder til merket, mens gamle Citroën-venner vil få utløp for sine nostalgiske følelser.

 

FAKTA Citroën DS3 THP 150 DSport

Motor:

4-syl. rekkemotor med turbo, 1598 ccm.

Effekt:

115 kW (156 hk) v/ 6000 o/min.
240 Nm v/1400-4000 o/min.

Mål:

395/172/146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

246,4 cm

Egenvekt:

1165 kg

Bagasjerom:

285 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,3 sek.

Toppfart:

214 km/t.

Snittforbruk:

0,67 l/mil.

CO2-utslipp:

155 g/km.

Pris:

Ikke fastlagt, fra ca kr 190.000.

Konkurrenter: Mini, Mini Clubman, Alfa MiTo, Fiat 500


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: