[]
[] [firmabil.no] []

Nytt formspråk fra Hyundai


Jon Winding-Sørensen



Det er selvfølgelig vanskelig å avgjøre etter bare en kjapp skisse, men det ser ut som om Hyundai prøver seg på nye designveier.

Hyundai har alltid vært blant de mest avant garde produsentene på Genève-utstillingen.

Fra deres studio i Rüsselsheim, rett rundt hjørnet for Opel, og med Mitsubishis designere rett nede i bakken, har det kommet den ene spennende konseptbilen etter den andre. Regelmessig nummerert, i fjor var det HED 6 – så er det bare å telle seg bakover.

SE: HED 6 ble til ix-onic i Genève 2009

Men ikke fremover, åpenbart, for det ser ikke ut til at årets skal hete HED (Hyundai Europe Design) 7. i-flow, heter den, og er såpass nær knyttet opp mot produksjonsmodellene at den benytter i-prefikset.

”Flytende skulptur” er navnet de har satt på formspråket, det er jo så populært å beskrive design med ubegripelige slagord for tiden.

SE: Neste Sonata får myke former

”Kinetic design” er et annet. Fluidic sculpture blir altså speilet i-Flow-navnet, og skissen antyder jo virkelige flytende, bølgende linjer – nesten på høyde med det mest ekstreme fra Mazda de siste årene.

I slike tilfeller er det viktig å huske på at masse myke linjer, ikke nødvendigvis betyr aerodynamisk. Ofte er slik styling anti-aerodynamisk.

Vi blir lovet en mengde tekniske innovasjoner her, fra solceller til nye lettvektsmaterialer utviklet i samarbeid med BASF, men detaljer må vente.

Hyundai forteller også at dere BlueDrive program utvides, og at nå er endelig Ix35 på plass i produksjonsform.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: