[]
[] [firmabil.no] []

Italiensk Proton


Jon Winding-Sørensen



Hvis du kjenner Proton er det kanskje fordi det er de som eier Lotus. Nå går de imidlertid til Giugiaro for å få konstruert en helt ny bil.

På Genève-utstillingen vil det dukke opp i hvert fall en flunkende ny hybridbil. Den vil stå hos Italdesign Giugiaro og bære merket til den malaysiske bilfabrikken Proton.

Ikke bare eier Proton sportsbilprodusenten Lotus, de er også involvert i Lotus Formel 1 team, som er helt adskilt fra bilfabrikken. Med disse interessene hos en av verdens bedre bilkonstruktører, skulle man tro at Proton kunne få løst oppgavene sine i familien.

Men nei – nå har de reist til Torino og spurt om hjelp til å bygge en rommelig, kompakt hybridbil. Italdesign Giugiaro har konstruert denne bilen fra bunnen av, og til slutt gitt den det noe spesielle utseendet som du kan se her.

Giorgetto Giugiaro, den mer enn 70 år gamle dynamoen som fremdeles leder dette firmaet, forteller at her har de konstruert en bil i A-segmentet med innvendig plass som en D-segment-bil. 

Han beskriver (selvfølgelig) dette som en helt ny biltype, der utseendet er minst like viktig som funksjon, ergonomi og komfort, for ikke å snakke om miljø-belastning.

Det skal bli spennende å se hva dette betyr i praksis, men fra beskrivelsen kan det for eksempel se ut som om den har et slags dobbelt gulv, a la Mercedes-Benz A- og B-klasse, der man får plass til batterier og hybrid-komponenter.

Dette skal utvikles til en hel familie bilmodeller, men denne første versjonen blir da en femdørs fireseter som ikke måler mer enn 355 cm i lengden.

Drivlinjen består av en forbrenningsmotor som lader et sett lithium-batterier, og det fortelles at driften er hel-elektrisk. Men uttrykket range-extender, eller plug-inn finner vi foreløpig ingen steder. Dette skal med andre ord bli en bil vi må se på i detalj på Genève-utstillingen.

For ordens skyld: Proton ble grunnlagt i 1983, i løpet av disse nesten 30 årene har de produsert til sammen 10 forskjellige modeller i et antall av 3 millioner enheter. Nå synes de åpenbart det er på tide at de blir globale operatører – og denne modellen skal bli spydspissen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: