[]
[] [firmabil.no] []

Ny konseptbil fra Mercedes-Benz


Trygve Larsen (tekst og foto)



På bilutstillingen i Genève vil stjerneprodusenten i Stuttgart dra lakenet av den nye Mercedes-Benz F 800.

Den nye konseptbilen er den siste i en lang rekke med konseptbiler fra Mercedes-Benz. Bilen er spekket med mye ny teknologi som produsenten skal forske på med tanke på å bruke i fremtidens masseproduserte modeller.

To drivlinjer

F 800 er konstruert med tanke på å kunne bruke to ulike drivlinjer. Arkitekturen, eller plattformen, er så fleksibel at den kan utstyres med både brenselceller og som en plugg-inn hybrid. Det mest aktuelle i første rekke, er å forske på bilen som en ren plugg-inn hybrid.

Kombinasjonen av konvensjonell forbrenningsmotor og elektrisk drift, gir imponerende prestasjoner. Under panseret sitter en direkteinnsprøytet V6 bensinmotor med 300 hestekrefter. Den elektriske motoren yter 109 hestekrefter.

Den samlede kraftpakken gir bilen en toppfart på 250 kilometer i timen (elektronisk begrenset) og en akselerasjon fra null til 100 på 4,8 sekunder.

Tross ytelser som en rendyrket sportsbil, er gjennomsnittsforbruket oppgitt til 2,9 liter per 100 kilometer. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 68 gram per kilometer.

På ren elektrisk drift har bilen en rekkevidde på 30 kilometer. Toppfarten med ren elektrisk drift er på 120 kilometer i timen.

Planene

Mercedes-Benz har sagt at hybrid-teknologien i F 800 skal bruks i neste generasjon av S-Klasse som kommer på markedet om et par års tid. Da kommer det en S500 plugg-inn hybrid som bygger på teknologien i F 800.

Konseptbilen er også viktig for Mercedes-Benz i forskningen og videreutviklingen av brenselcellebiler.

Som brenselcellebil har F 800 en elektrisk motor på 136 hestekrefter og totalt 290 newtonmeter dreiemoment. Denne bilen vil få en rekkevidde på rundt 600 kilometer.

Design

Størrelsen på F 800 er noe midt i mellom en C- og en E-Klasse, og bilen inneholder flere designelementer som trolig vil bli brukt på fremtidige Mercedes-modeller.

Innvendig har man tatt i bruk nye løsninger på konstruksjon av seter som skal gi en svært god følelse av plass, til tross for at bilen har ganske beskjedne utvendige mål.

Bilen er spekket med elektroniske hjelpemidler som skal gjøre bilkjøringen lettere og sikrere.

Blant utstyret er en ny type berøringsskjerm for betjening av bilens ulike funksjoner, utvidet og oppgradert navigasjonssystem, samt et oppgradert ”pre-safe 360”.

Det innebærer at ved fare for påkjørsler bakfra, vil bilen automatisk aktivere bremsene for å hindre at den bykser fremover og treffer en fotgjenger som følge av at bilen blir truffet bakfra av en annen bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: