[]
[] [firmabil.no] []

Auris får ansiktsløft


Terje Ringen (tekst og foto)



FØRSTEINNTRYKKET: Tre år er gått siden Toyota lanserte Auris. Nå er den moden for en ansiktsløftning.

Allerede neste måned er den ”nye” modellen på plass i Norge. Bilen har fått et nytt ansikt som viser slektskapet med Avensis mens den utgående modellen hadde mer til felles med lillebror Yaris.

Toyota tok en sjanse da de erstattet modellbetegnelsen Corolla som har vært en bestselger gjennom mange år. Men de hevder at Auris har innfridd forventningene og ledet en yngre kundegruppe til merket. Dette håper de å forsterke når modellen nå friskes opp med nytt utseende.

Av ytre detaljer består endringene i nye lykter foran og bak, nye støtfangere som forlenger bilen med 25 mm og et nytt panser. Dessuten får enkelte utstyrsnivåer en diskret spoiler over bakluka samtidig som nye lakkfarger introduseres,

Nye motorer

Men de viktigste oppdateringene er gjort på motorfronten hvor betegnelsen Toyota Optimal Drive står for vektreduksjon, økt effektivitet og lavere forbruk.

I snitt er CO2-utslippet redusert fra 127 til 118 gram per kilometer. Ikke minst gjør dette utslag for bestselgeren – 1,4 D-4D som takket være lavere avgift får en prisreduksjon på nesten 10.000 kroner sammenlignet med forgjengeren.

Auris-programmet består av tre bensinmotorer og like mange dieselvarianter. For Norge vil 1,4 D-4D utgjøre drøye 40 prosent av Auris-salget mens rimeligste bensinmotor, 1,33 VVT-i med 99 hk, vil stå for ca 20 %.

De som foretrekker bensin kan i tillegg velge mellom en 1,6-liter med 132 hk og en 1,8-liter med 147 hk. Dieselalternativene er 2,0 D-4D med 126 hk og 2,2 D-4D med 177 hk.

Bilen leveres i fire utstyrsnivåer, men Toyota Norge regner med å selge mest av utstyrsnivå Comfort og Kuro S-Edition – sistnevnte er et norsktilpasset utstyrsnivå for de som ønsker en bil med et mer sportslig uttrykk.

Minst selger mest

Under presselanseringen i Barcelona kjørte vi biler med minste diesel- og bensinmotor. Den minste dieselmotoren vil nok tilfredsstille behovet for de fleste Auris-kunder, og selv om denne kun har 90 hk fremstår den som vesentlig sprekere enn 1,33 VVT-i med 99 hk takket være at maks dreiemoment på 205 Newtonmeter er til stede allerede ved 1800 omdreininger.

Det er lett å finne seg til rette bak rattet takket være gode justeringsmuligheter. Auris er godt støydempet og tåler høye hastigheter på motorvei. Vær imidlertid forberedt på en del dekkstøy på ru asfalt dersom du velger en utstyrspakke med 17-tommers felger.

Konkurransen i det såkalte Golf-segmentet har hardnet vesentlig til de siste årene, og det skal bli interessant å se hvordan en oppdatert Auris står seg mot nye Golf og Astra, en oppdatert Focus og prisgunstige koreanere.

FAKTA Toyota Auris 1,4 D-4D Comfort

Motor:

4-syl. rekkemotor, 1364 ccm.

Effekt:

66 kW (90 hk) v/ 3800 o/min.
205 Nm v/1800-2800 o/min.

Mål:

425/176/152 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260 cm.

Egenvekt:

1260 kg.

Bagasjerom:

350 liter

0-100 km/t:

12,0 sek.

Toppfart:

175 km/t.

Snittforbruk:

0,45 l/mil.

CO2-utslipp:

118 g/km.

Pris:

Kr 227.500.

Konkurrenter: VW Golf, Opel Astra, Ford Focus med flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: