[]
[] [firmabil.no] []

Her er nye Polo GTI


Terje Ringen



Her er de første bilder av neste generasjon VW Polo GTI som debuterer på bilutstillingen i Genève neste måned.

Da Volkswagen lanserte forrige Polo GTI, var det mange som stusset på hvorfor den var utstyrt med en gammeldags 1,8-liters turbomotor når det fantes en kraftig 1,4-liter med tilsvarende effekt.

LES: Vår prøvekjøring av Polo GTI i 2006

Nå er den kompakte bensinmotoren på plass, og med kombinasjon kompressor / turbo yter den hele 180 hk. Kreftene overføres til forhjulene via en 7-trinns DSG girkasse, som er standard i den sprekeste Polo-utgaven. Manuelle skift kan foretas via hendler på rattet.

Kjapp og gjerrig

Polo GTI kan leveres med tre eller fem dører. Maks dreiemoment på 250 Nm er til stede mellom 2000 og 4500 omdreininger, og med en vekt på 1194 kg akselererer bilen til hundre på 6,9 sekunder og har en potensiell toppfart på 229 km/t.

Likevel er dette den mest effektive GTI noensinne – den klarer seg med et snittforbruk på 0,59 liter på mila – tilsvarende et CO2-utslipp på 139 g/km. Det er en reduksjon på ca 25 prosent i forhold til forgjengeren med 150 hk.

Polo GTI er senket med 15 mm sammenlignet med en vanlig Polo. 17-tommers spesialfelger med tema hentet fra storebror Golf GTI, er påmontert dekk i dimensjon 215/40 R17.

Elektronikksnacks

Polo GTI leveres med siste generasjon ESP stabilitetsprogram, noe som blant annet inkluderer bakkestartsassistent, antispinn og XDS elektronisk diffbrems tilsvarende den som ble lansert i nyeste generasjon Golf GTI.

Polo GTI er lett kjennelig på sine røde striper rundt grillen, svarte luftinntak med nettingmønster, sideskjørt, en lakkert hekkspoiler og doble eksosrør.

Interiøret har seter i legendarisk rutemønster med tradisjoner tilbake til 70-årene. Ratt, girvelger og håndbrekk er trukket i sort lær med røde sømmer, og du finner flere innslag av ”børstet krom-look”.

Polo GTI får sin verdensdebut i Genève, og de første bilene er leveringsklare i løpet av våren.

BlueMotion og Cross

Sammen med Polo GTI lanserer Volkswagen også to andre spesialutgaver av Årets bil i Europa.

Den nye Polo BlueMotion har en 1,2-liters TDI-motor med 75 hk. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,33 liter på mila – noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 87 g/km.

Vi har kjørt ny Polo BlueMotion – les omtale

De som ønsker seg en Polo med litt barskere utseende, kan gå for en CrossPolo som har litt ekstra bakkeklaring (15 mm) og plastpaneler som gir den en off-road-look. CrossPolo leveres med seks alternative motorer, tre for diesel og tre for bensin.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: