[]
[] [firmabil.no] []

Stor liten nyhet i Genève


Jon Winding-Sørensen



En av de største nyhetene i Genève vil bli den minste. Fiat viser sin nye to-sylindrede bensinmotor.

Det skulle ikke forundre meg om Fiat igjen blir en trendsetter. Downsizing er et av tidens store slagord, og Fiat tar den skikkelig ut ved å presentere en tosylindret 900 ccm bensinmotor med turbo som yter 85 hk.

Senere vil det komme en utgave på 105 hester, og en med normalt åndedrett på bare 65 hk. Den første bilen motoren skal monteres i blir Fiat 500, men her ligger det an til en helt ny familie småbiler. Ny Panda neste år for eksempel, og ny Ypsilon omtrent samtidig.

Alle fabrikker jobber med mindre motorer – gjør man det riktig vil det samtidig bety mindre bensinforbruk og dermed lavere utslipp.

For Fiat er det spesielt viktig at ikke deres forsprang glipper – i følge JATO Consult er de Europa-ledende med 129 g/km i snitt for første halvår 2009.

Med et godt volum på den nye motoren vil sannsynligvis gapet til de som følger etter øke. Selv om det ikke er oppgitt noen forbrukstall ennå, regner man som sikkert med at de vil ligge så lavt at utslippene kommer under 100 g/km.

Motoren er stappfull av små finesser, og siden navnet på maskinen skal bli TwinAir, er det åpenbart at konsernets radikale MultiAir-teknologi er tatt i bruk. Her er det blant annet variable ventiltider som er styrt elektrohydraulisk inne i bildet.

Internt heter prosjektet SGE - Small Gasoline Engine betyr det. Slik vi møter den i Genève vil den bli Europas minste bensinmotor (Smart har en diesel på 800 ccm og halvparten så mange hestekrefter) og den vil bli Europas eneste to-sylinder.

Vi må helt til India for å finne en annen Twin, Tatas Nano på 623 ccm og 33 hk.

Volkswagen jobbet lenge med en ny familie toere til den kommende Up-familien, men det later til at de allikevel fortsetter å utvikle sine små treere og legger toerne på is.

Fiat er vel den i Europa (bortsett fra mc-avdelingen hos BMW) som har størst erfaring med to sylindre. Den gamle Fiat 500 ble født med en tosylindret rekkemotor for mer enn 50 år siden. 

Den ble lagt flatt under gulvet da stasjonsvognen kom - noe som viser hvor fleksible slike små enheter kan være, og ble erstattet av en tosylindret boxer da Steyr bygde sin utgave.

De som allerede har kjørt den nye mikromotoren sier at vibrasjonene ikke merkes i det hele tatt. Det eneste er at når start-stopp-anlegget slår inn, kan det virke litt hardt.

Det er antakelig bare et spørsmål om å skrive nye koder for softwaren, sannsynligvis vil også start-stopp være med i pakka når de første 500 TwinAir er på markedet i sommer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: