Det indre som teller
FØRSTEINNTRYKKET: Opel satser på at de vil klare å kommunisere at Corsa er blitt ny, til tross for at alle ressursene er brukt der det ikke synes. Når publikum strømmer inn i utstillingshallene i Genève, møter de en Opel Corsa som har fått en kraftig overhaling, men uten at det synes særlig godt på utsiden. En litt bredere krom-bart er det mest synlige som har skjedd utvendig på det Opel kaller en ”ny” Corsa. Det er imidlertid oppgradert chassis og drivlinje som er de største nyhetene ved bilen som utgjør 30 prosent av Opels salg i Europa, men der det kun ble solgt i underkant av 400 eksemplarer i Norge i fjor. Mer kraft – lavere forbruk Det har lenge vært fokus på lavere forbruk, men de siste årene har man også klart å kombinere dette med økt kraft i motorene. De viktigste endringene for Corsa sin del er at 1,2-literen har fått økt effekten fra 80 til 85 hester og økt dreiemoment fra 110 til 115 Nm, mens forbruket har sunket med 11 prosent. Det vil si et forbruk på 0,53 liter per mil som gir et CO2-utslipp på 124 gram. Denne motoren kan også utstyres med den automatiserte, manuelle girkassen Easytronic. Da synker faktisk forbruket til 0,51 liter per mil og CO2-utslippet til 119 g/km. Den nye 1,4 liters motoren har fått to millimeter lenger slaglengde, noe som øker kapasiteten til 1398 ccm. Den har også dobbel kamakselfasing, og effekten har økt fra 90 til 100 hester. Med et forbruk som ligger på 0,55 liter per mil og et uslipp på 129 g/km, er denne mer tilpasset norske forhold med litt bakker. For med 1,2-literen blir Corsa i svakeste laget, med mindre du har svært god tid – eller bare kjører inne i byen. Ute på landeveien vil du bli lei av å gire så snart veien begynner å bevege seg i høyderetningen. Under 100 gram Viktig, ikke minst i PS-sammenheng, er det at Corsa nå har fått en oppgradert versjon av sin ecoFLEX 1,3 CDTI. Med en turbolader med variabel geometri yter den nå 95 hester, og dreiemomentet er på 190 Nm. Det har medført at forbruket er redusert med rundt 10 prosent, noe som gjør at utslippet nå er 98 gram for tredørsversjonen og 99 gram for Corsa med fem dører. BilNorge fikk dessverre ikke anledning til å kjøre den oppgraderte 1,3-literen under lanseringen utenfor Frankfurt, men lover å komme sterkt tilbake når bilen er på norske veier. Vi kjørte imidlertid den kraftigste dieselmotoren, 1,7 CDTI, som nå yter 130 hk og har et dreimoment på 300 Nm. Det gjør, som tallene antyder, Corsa til en kvikk liten bil. Selv her er utslippene redusert og utgjør ganske pene 118 g CO2/km. Denne bilen kommer også med en sekstrinns girkasse som gir mer storbilfølelse. Som mange andre biler, har også Corsa nå fått girskift-indikator. Denne er nok ganske nyttig om du skal klare å holde de forbrukstallene som er lovet. Bedre chassis og styring Det er altså under skallet at Corsa først og fremst har fått en kraftig oppgradering. Både dempere, fjærer og stabilisatorstag er forbedret, og dette har faktisk gitt Corsa mer komfort uten at det har gått utover småbilens kvikke egenskaper. Ikke alle har vært helt fornøyde med styringen på dagens Corsa. Den har vært oppfattet som for lett og dermed litt nervøs. For å bedre dette har man økt friksjonen og oppgradert programvaren som styrer den elektriske servoen. Fortsatt er Corsa lett på rattet, men den er blitt merkbart mer stabil å kjøre i høye hastigheter. Fortsatt mangler imidlertid den skarpe styrefølelsen vi finner i en konkurrent som Ford Fiesta. Godt alternativ Opel Corsa fremstår som et forbedret alternativ i denne bilklassen, og særlig den oppgraderte dieselmotoren kan bli et spennende alternativ for flere. Det er imidlertid tøff konkurranse også i dette segmentet, og Polo og Fiesta har et godt grep på kundene. Når Corsa da i tillegg først og fremst skal selge på indre egenskaper som er lite synlige, kan det bli noen flere utfordringer for forhandlerne når de nå skal forklare hva som er nytt. Corsa kompletterer et modellprogram hos Opel, som nå i løpet av året også får en helt ny versjon av den lille flerbruksbilen Meriva – i tillegg til nye Astra og Insignia.
Konkurrenter: Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Mazda2, Toyota Yaris. + Kompakt og stille småbil med friskt utseende og forbedrede motorer. - 1,2-literen er i svakeste laget. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |