[]
[] [firmabil.no] []

Audi lanserer RS5


Terje Ringen



Nå drar endelig Audi sløret av en bil mange entusiaster har ventet på. Her er nye RS5.

Audi har tatt utgangspunkt i samme motor som i S5 Coupé – en normalt pustende 4,2-liters V8, her med 450 hk. Den er også kjent fra R8 og forrige generasjon RS4.

Maks effekt hentes frem ved 8.250 omdreininger, mens maks dreiemoment på 430 Nm er til stede i området mellom 4.000 og 6.000 omdreininger.

Det er nok til å akselerere den 1725 kg tunge bilen til 100 km/t i løpet av 4,6 sekunder og til å oppnå en potensiell toppfart på 250 km/t. De som ønsker kan få sperra flyttet opp til 280 km/t – mot et lite pristillegg.

Avansert quattro

Som alle RS-modeller er også RS5 utstyrt med quattro. En ny senterdifferensial sørger for intelligent fordeling av kreftene i quattro-systemet mellom for- og bakaksel. Normalt går 60 prosent til bakhjulene slik at bilen oppfører seg som om den var bakhjulsdrevet.

7-trinns S-tronic girkasse er standard og eneste girkasse, men vi føler oss trygge på at de som tror de foretrekker manuell girkasse, raskt lar seg overbevise etter en kort prøvetur.

Sammenlignet med A5 ligger RS5 20 mm nærmere bakken. MMI er standard, noe som lar føreren tilpasse bilen til personlig smak med hensyn til sportslighet og komfort.

Sporty

RS5 har en del detaljer som viser bilens potensial, blant annet en mer aggressiv front og tydelige sideskjørt. Den ender i en markant diffusor og to store ovale eksosrør bak. Der finner vi også en hekkspoiler som automatisk løfter seg i hastigheter over 120 km/t.

RS5 ventes til Norge i mai. Prisen er foreløpig ikke fastlagt, men når en S4 med nesten 100 hk mindre koster 1,3 millioner kroner, er sannsynligheten stor for at denne bikker halvannen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: