Mitsubishi vil inn på Topp 10
Crossover kaller Mitsubishi sin ASX. Den skal krige mot biler som Nissan Qashqai og Hyundai IX 35. Outlander har vært en suksess for Mitsubishi, men den har også mer eller mindre alene sørget for salgstallene for merket i Norge. Nå tror importøren at den nye ASX skal kunne kopiere noe av suksessen som Nissan har hatt med sin Qashqai og erobre nye kundegrupper. Viktig diesel Bilen er bygget på samme globale plattform som Outlander og Lancer - en plattform som ble utviklet sammen med det som den gang het DaimlerChrysler. Bilen blir tilgjengelig med både to- og firehjulsdrift og kan leveres med en ny firesylindret 1,8-liters diesel i aluminium. Den nye motoren har variabel turbogeometri og er, i følge Mitsubishi, den første personbildiesel med variable ventiltider. Den blir dessuten utstyrt med start/stopp-teknologi for å optimalisere forbruket for EU-syklusen, og leveres i kombinasjon med en 6-trinns manuell girkasse. Når denne drivlinjen er på plass, vil man bøte på noe som har lenge har vært en utfordring for merket, særlig i land med stor dieselandel. Mye bensin Motoren dukker også opp i Lancer til høsten, og kan bidra til å sette økt fokus på denne delen av produktporteføljen til japanerne. Bensin blir fortsatt viktig for Mitsubishi, som også leverer bilen med en ny 1.6-liters bensinmotor som også skal bidra til økt salg med relativt lave utslipp. Dermed er Mitsubishi i ferd med å fullføre snuoperasjonen fra å være et merke som i Norge i lang tid først og fremst ble forbundet med store Pajero. Interiøroppgradering Slektskapet med den nylig oppdaterte Outlander er tydelig i den jagerflyinspirerte fronten, mens bakluka er mer skrå og mer personbilaktig. Mitsubishi fortsetter med, bokstavelig talt, å myke opp interiøret. Som i den tidligere nevnte Outlander, fortsetter man med å fjerne hardplast – noe som også bidrar til at hele interiøret virker mer moderne. ASX får bakre armlener med oppbevaringsboks, åpning for ski og 60/40 delte bakseter som kan felles flatt ned. Dessuten lokker man med ikke mindre enn verdens første 160¢ª Super-HiD vidvinkel bi-xenon lys – vi håper vi finner en mørk krok til å teste ut dette når bilen dukker opp i Norge til sommeren – alternativt snike oss til en forhåndstitt før midnattsolen tar overhånd. Prisene er ikke klare ennå, men om målet om å spise seg inn på topp ti skal oppnås, må det antas at den skal prises konkurransedyktig mot Quasqai som så langt i år er Norges sjette mest solgte bilmodell. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |