[]
[] [firmabil.no] []

Nytt bilmerke fra Daimler og BYD


Jon Winding-Sørensen



Faktisk en av de store nyhetene fra Genève på åpningsdagen: Daimler og BYD skal utvikle et nytt bilmerke, spesielt for Kina.

Byd er verdens største produsent av batterier for mobiltelefoner, og begynte også å bygge biler for ganske få år siden. I fjor leverte de 450.000 personbiler i Kina. I år er målet 800.000.

Samtidig har de en veldig ambisiøs strategi for utvikling av elbiler, og biler med ”range extender”. Flere av deres full size el-biler er allerede i seriøse flåtetester, for eksempel som taxier, i Kina. Og i 2011 kommer de første elektriske BYD’ene til Norge.

Det er dette selskapet som nå skal lage en joint venture med tyske Daimler. Det nye selskapet skal utvikle elektriske biler, spesielt for det kinesiske markedet, og de skal selges under et helt nytt merkenavn.

Selvfølgelig er dette en kjempedeal for BYD. Ikke bare teknologisk og industrielt – det er nesten så man har en følelse av at det ikke var SÅ viktig – men kulturelt og prestisjemessig.

- Vi er ikke gamle, sa Paul Lin – kortet hans sier Manager Spokesman Marketing dept – da vi hadde en lang prat med ham på bilutstillingen. - Men Daimler fyller snart 125 år. Og Mercedes-Benz er regnet som et av de viktigste premium-merkene på vårt marked, sa han før han forsiktig la til ”selv om de fremdeles er mindre enn BMW”.

Lin sa at foreløpig ante man ikke hva bilen skulle hete – selv om det åpenbart ville bli et kinesisk navn. Noen tidsplan var heller ikke offentliggjort ennå. Det er selvfølgelig BYDs kompetanse på batterier og elektronikk Daimler kjøper seg inn i – kanskje et lite slag i ansiktet for Tesla, der Daimler eier 10 prosent.

- Kina har potensialet til å bli verdens største marked for null-utslipps biler, slo Daimler-sjef Dieter Zetsche og BYDs Wang Chuanfu fast i en felles uttalelse.

BYD har fra før av en avtale med Volkswagen om utvikling av hybridbiler og biler som er drevet med strøm fra lithium-batterier. Den avtalen er mindre enn et år gammel.

- Den er fremdeles aktiv, forklarte Paul Lin, - men Daimler-avtalen går mye dypere.

Men verken den elektriske A-Klassen, som skal vises i år, eller el-Smart, vil få noen glede av det nye samarbeidet. Foreløpig er dette en avtale kun for innenlandsk konsum.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: