Ny Sharan med klart mål i sikte
Det har tatt tid for Volkswagen å få på plass en ny stor flerbruksbil. Når den kommer til Norge over sommeren, har den en startpris på kr 430.000. Ford S-Max er klart definert som hovedkonkurrent. 15 år har gått siden samarbeidsprosjektet mellom Ford og Volkswagen endte opp i flerbruksbilene Ford Galaxy, Volkswagen Sharan og Seat Alhambra. Ford har rukket å bytte ut, og til og med facelifte sin nye Galaxy og S-Max før Volkswagen nå får sitt alternativ på banen. LES: Familiebussene moderniseres Det betyr også at man har hatt god tid til å utvikle bilen akkurat slik man har ønsket seg – og så gjenstår det å se hvor god den faktisk er. Målet er at Sharan skal bli den mest solgte bilen i dette segmentet. Etter å ha klatret rundt i bilen på utstillingen i Genève, kan vi slå fast at den er som forventet, veldig Volkswagen. Og med den suksessen man kan se tilbake på med Touran, kan vi konkludere med at en ny Sharan bør kunne treffe kunder som allerede er fortrolige med Volkswagens designløsninger. Også som varebil Importøren Harald A Møller tror de kan selge mellom 450 og 500 biler i 2010 – som i praksis betyr perioden fra bilen kommer i salg i sommer, med kundeleveringer fra høsten. De sier volummodellen blir 140-hesters diesel – selv om også en 115-hesters utgave blir tilgjengelig fra starten av. Begge motorene kan kombineres med toclutchkasse – DSG. På sikt kommer det ganske sikkert en bil med mindre motor. Fra 2011 kommer også muligheten for å velge firehjulsdrift på Sharan. Det vil skille den fra konkurrentene, men selvsagt også bidra til at prisen kryper oppover. Gledelig for importøren er det nok også at takhøyden bidrar til å kunne gjøre Sharan til en attraktiv varebil. Mellom 300 og 400 varebiler har man også tro på at man kan selge. Avansert Om du har lest kollega Winding-Sørensens beretning fra den stor lanseringsaftenen til Volkswagen Group, så var han ikke nevneverdig imponert over designet. Men her handler det om å være praktisk. Men ikke bare det - ifølge Volkswagen er dette den mest avanserte folkeflytteren de noen gang har introdusert. LES: Volkswagen inviterer til fest (med mange bilder) Mest fremtredende er det oppreiste karosseriet. Sammenligner man med konkurrenten S-Max, har man en plassutnyttelse i hele bilens lengde. Sånn sett er den mer sammenlignbar med den dyrere Galaxy-modellen. Begge bakdørene kan skyves godt bakover, det gjør at tilgangen til både andre og tredje seterad er god. De tre setene i midten kan reguleres 16 centimeter i lengderetningen, noe som gjør at den bakerste seterekken også blir mer anvendelig. For den som har behov for virkelige lasteoppgaver, kan begge de to bakerste radene felles flatt ned i gulvet. Sharan er 22 cm lenger, har økt akselavstanden med 7,5 cm og den har vokst 9,2 cm i bredden sammenlignet med bilen den erstatter. På tross av volumøkningen har man på imponerende vis klart å redusere vekten med 30 kilogram. Utstyrlisten er lang – og det er grunn til å tro at en god del av dem som velger å kjøpe nye Sharan, vil ønske å plukke i listen som inkluderer panoramatak, elektriske dører og bakluke, integrerte barneseter samt en rekke av de tingene som finnes til andre Volkswagen-biler allerede i dag. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |