BYD - ikke som alle andre
BYD-bilene fra Kina kommer til Norge i år. Da starter et prøveprosjekt. For BYD er ikke som alle andre. De satser på to biltyper: plugg-inn hybrid og elektriske biler. Det er Autoindustri AS som skal importere og selge bilene fra BYD. Det er et søsterselskap til Subaru Norge AS, og historien til BYD er ganske spesiell. Det kinesiske konsernet har sitt hovedprodukt i oppladbare batterier og er blant verdens største produsenter av komponenter til mobiltelefoner. De lager delene til mange av de mest anerkjente merkene – men uten å bruke sitt eget navn. Bil har de drevet med i syv år – og de er i første rekke kjent utenfor Kina for utviklingen av elektriske biler. BYD er store på batterier – og har et forsprang på lithium-batterier. De har lenge utviklet elektriske biler og målet er å bli en av de ledende med eksport til Nord-Amerika og Europa. Autoindustri var tidlig ute og sikret seg BYD-agenturet for Norge. I Danmark er det importøren av Land Rover til Norden som er importør. Nå er saken kommet så langt at styreformann Stephen Kunz og adm. direktør Jan Kåre Holmedal sier dette om planene: - Vi vil først starte med en BYD personbil som er en plugg-inn hybrid. Den er klar for eksport senere i år. I dag produserer fabrikken en modell (F3), men har på trappene en ny modell BYD G3. Det er en bil i C-segmentet – med både bensinmotor og elektrisk motor. Batteriene kan lades opp enten via elnettet eller fra bilens motor under kjøring. Om man ønsker å kjøre utslippsfritt (elektrisk), har bilen under normal kjøring en rekkevidde på rundt 100 km. - Vi forventer at de første bilene er i Norge i annet halvår – litt avhengig av når bilene er klare for eksport. Vi ønsker da å starte med tester av bilene. I starten av 2011 kommer den første elbilen. Det blir BYD E6. Planene for denne bilen ser slik ut: - De første bilene skal være i Norge i starten av 2011. De første blir satt i et forsøk slik at importøren får bred erfaring med bilene før de settes i ordinært salg. - BYD E6 skiller seg fra de fleste andre elektriske biler med at den en stor familiebil i D-klassen. Bilene vil få en rekkevidde ved normal kjøring på rundt 300 km. Det vil bli en helt ny standard for elektriske biler. BYD produserer også en rekke andre konvensjonelle biler. Men styreformann Stephen Kunz i Autoindustri sier de ikke vurderer å importere disse bilene. - Tradisjonelle personbiler, lik de alle andre produsenter, oversvømmer markedet med, satser vi ikke på, sier han. - Vi har sett på de markeder der BYD har lansert ”vanlige biler”. Der er prisene fra 10 til 15 prosent under konkurrentene. Vi mener fortsatt ikke bilene helt vil treffe det norske markedet. Men vi er også kjent med at kvaliteten på de bilene BYD har eksportert er førsteklasses. Elektriske biler og plugg-inn hybridbiler vil aldri bli billige sammenlignet med vanlige biler. Derfor er man helt avhengig av betydelig lavere engangsavgift om bilene skal bli noe for ”folk flest”. På elbiler er det ingen engangsavgift eller moms. Det er det på plugg-inn hybrid. - Biltypen er krevende å løse avgiftsmessig, innrømmer Holmedal. Vi må i dialog med myndighetene – men vi vil først ha biltypen i landet slik at vi ikke snakker teori – men praksis. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |