[]
[] [firmabil.no] []

CR-V med diesel og automat


Trygve Bæra
Tekst og foto



NETTKJØRT: Ved årsskiftet var en ny utgave av Honda CR-V på plass her hjemme. Nå leveres bilen med automatgir i kombinasjon med dieselmotor.

Hva slags bil er dette?

Her dreier det seg om en ansiktsløftning av Hondas velkjente SUV som i opprinnelig form debuterte høsten 1995, men som kom i helt ny utgave med nytt karosseri høsten 2006.

Med det blotte øye er det nok bare de Honda-frelste som ser at dette er en oppdatert CR-V. De utvendige endringene begrenser seg stort sett til en mykere form på fronten, det vil si at det har blitt nytt delenummer på panser, grill og støtfanger.

Interiøret har blitt justert i form av noen endringer i setetrekk, interiørfarger og aluminiumdetaljer, men ellers er det de usynlige oppgraderingene som teller.

Hvordan er den?

Det er lett å finne seg til rette i et førermiljø med god oversikt. Setene er meget behagelige og gir god sidestøtte.

På landeveien byr CR-V på kjøreegenskaper som er fullt på høyde med de beste stasjonsvogner – men som «offroader» har den lite å skryte av.

Den viktigste nyheten er at dieselmotoren, som nå er den samme 150-hesteren som i Accord, kombineres med femtrinns automatkasse. Dermed løftes komfortnivået, samtidig som automatgir også gjør det lettere å smyge seg fram i lav fart på dårlig underlag.

Automaten sørger for at drivstofforbruket spretter opp. Ved blandet kjøring øker det fra 0,65 liter/mil med manuelt gir til 0,74 l/mil. Det betyr at CO2-utslippet med automat ligger på 195 g/km.

Honda har også gjort endringer for å forbedre de allerede fine kjøreegenskapene, først og fremst på hjulgeometrien for å øke stabiliteten og styrefølelsen samt at fjæringen skal ha fått et modifisert oppsett både foran og bak for å bedre komforten.

Disse endringene er ikke revolusjonerende, du merker dem knapt med mindre du går rett fra en 2007-modell og over i den nye.

Bør jeg kjøpe en?

Ja, hvis en forholdsvis rommelig og komfortabel kompakt-SUV står på ønskelisten. Plassforholdene, både i kupéen og i bagasjerommet, er det ikke mange av konkurrentene i segmentet for kompakt-SUV som kan matche.

Har du imidlertid høye krav til fremkommelighet, må du velge en «ekte» SUV med reduksjonsgir.

 

FAKTA Honda CR-V 2.2. i-DTEC AT

Motor:

4-syl. diesel, 2199 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/4000 o/min.
350 Nm v/2000 o/min.

Mål:

457 x 182 x 167,5 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263 cm

Egenvekt m/fører:

1782 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,6 sek.

Toppfart:

187 km/t

Snittforbruk:

0,74 l/mil

CO2-utslipp:

195 g/km

Pris fra:

kr 423.400

Pris som prøvekjørt:

kr 505.300

Aktuell i Norge:

Januar 2010

 

Konkurrenter: Toyota RAV4, VW Touran, Ford Kuga, Volvo XC60 og mange flere


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: