CR-V med diesel og automat
NETTKJØRT: Ved årsskiftet var en ny utgave av Honda CR-V på plass her hjemme. Nå leveres bilen med automatgir i kombinasjon med dieselmotor. Hva slags bil er dette? Her dreier det seg om en ansiktsløftning av Hondas velkjente SUV som i opprinnelig form debuterte høsten 1995, men som kom i helt ny utgave med nytt karosseri høsten 2006. Med det blotte øye er det nok bare de Honda-frelste som ser at dette er en oppdatert CR-V. De utvendige endringene begrenser seg stort sett til en mykere form på fronten, det vil si at det har blitt nytt delenummer på panser, grill og støtfanger. Interiøret har blitt justert i form av noen endringer i setetrekk, interiørfarger og aluminiumdetaljer, men ellers er det de usynlige oppgraderingene som teller. Hvordan er den? Det er lett å finne seg til rette i et førermiljø med god oversikt. Setene er meget behagelige og gir god sidestøtte. På landeveien byr CR-V på kjøreegenskaper som er fullt på høyde med de beste stasjonsvogner – men som «offroader» har den lite å skryte av. Den viktigste nyheten er at dieselmotoren, som nå er den samme 150-hesteren som i Accord, kombineres med femtrinns automatkasse. Dermed løftes komfortnivået, samtidig som automatgir også gjør det lettere å smyge seg fram i lav fart på dårlig underlag. Automaten sørger for at drivstofforbruket spretter opp. Ved blandet kjøring øker det fra 0,65 liter/mil med manuelt gir til 0,74 l/mil. Det betyr at CO2-utslippet med automat ligger på 195 g/km. Honda har også gjort endringer for å forbedre de allerede fine kjøreegenskapene, først og fremst på hjulgeometrien for å øke stabiliteten og styrefølelsen samt at fjæringen skal ha fått et modifisert oppsett både foran og bak for å bedre komforten. Disse endringene er ikke revolusjonerende, du merker dem knapt med mindre du går rett fra en 2007-modell og over i den nye. Bør jeg kjøpe en? Ja, hvis en forholdsvis rommelig og komfortabel kompakt-SUV står på ønskelisten. Plassforholdene, både i kupéen og i bagasjerommet, er det ikke mange av konkurrentene i segmentet for kompakt-SUV som kan matche. Har du imidlertid høye krav til fremkommelighet, må du velge en «ekte» SUV med reduksjonsgir.
Konkurrenter: Toyota RAV4, VW Touran, Ford Kuga, Volvo XC60 og mange flere Artikkel fra www.firmabil.no URL: |