[]
[] [firmabil.no] []

Fremtidsmusikk fra Kia


Terje Ringen



Kia viser alternative teknologier for en renere bilpark i fremtiden. Ray har dessuten en lekker innpakning.

Kia Ray er en plugg-inn hybrid som første gang ble vist på bilutstillingen i Chicago for en måneds tid siden, men den var også på plass i Genève.

Her har Kia laget en fremtidsmaskin, både med hensyn til drivlinje og design. Ray er en kompakt fireseter basert på samme plattform som Kia Forte - en kompakt sedan som er populær i USA og andre utvalgte markeder.

Konseptbilen er bygget av resirkulerte materialer og har solcellepaneler innebygget i glasstaket. De leverer nok energi til å drive bilens klimaanlegg.

Langdistanse

Ray har en el-motor på 78 kW (106 hk), og denne kan drive bilen over en strekning på inntil 80 kilometer. En kompakt 1,4-liters direkteinnsprøytet bensinmotor byr i tillegg på 153 hk, og total rekkevidde (med fulladede batterier og full tank) skal være ca 1200 km.

Som plugg-inn hybridbil har den et oppgitt forbruk på 0,12 liter på mila. Som ren hybridbil, uten opplading, er forbruket oppgitt til 0,30 l/mil.

Ray måler 4,40 meter fra front- til bakfanger, er 1,85 m bred og 1,36 m høy. Akselavstanden er 2,70 m og Cd-verdien er oppgitt til 0,25, så den ser ikke bare aerodynamisk ut, den er det også.

Elektrisk Venga

Nærmere realisering enn Ray, er Venga EV Concept. Basert på den nye kompaktmodellen er drivlinjen erstattet med elmotor og batterier av typen LiPoly (Lithium Ion Polymer).

LES MER: Venga inn i tøft marked

Elmotoren byr på 80 kW (108 hk) og et maks dreiemoment på 280 Nm. Rekkevidden er oppgitt til 180 kilometer.

Ved hjelp av en hurtiglader (50 kW) kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet i løpet av 20 minutter. Under normale omstendigheter (3,3 kW) tar det åtte timer.

EcoDynamics

Vi kjørte nylig den hittil gjerrigste utgaven av Kia Cee’d stasjonsvogn, med et CO2-utslipp på 119 g/km.

LES VÅR PRØVEKJØRING

I Genève demonstrerer Kia neste generasjon av deres EcoDynamics i en ny Cee’d. Denne skryter av et CO2-utslipp på bare 98 g/km, 11 prosent lavere enn forrige generasjon.

Motoren er en 1,6-liter god for 90 hk. Maks dreiemoment er 235 Nm i området 1.900 til 2.750 omdreininger.

Ellers er bilen utstyrt med de vanlige hjelpemidlene for lavere utslipp vi etter hvert er blitt så vant med, som stopp/start, girskift-indikator, senket understell, aerodynamiske hjelpemidler og dekk med lav rullemotstand.

Det er foreløpig ikke oppgitt når den nye, forbedrede modellen kommer i salg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: