[]
[] [firmabil.no] []

SUV blir litt grønnere


Knut Moberg d.e.



Det høres litt motstridende ut – at SUV får grønn profil. Men det skjer når bilene blir lettere, får hybridløsning og ikke minst andre dekk. Pirelli er først med grønne SUV-dekk.

Ikke alle kjøper seg SUV for å kjøre i skog og mark. De fleste velger bilen på grunn av komfort, større bakkeklaring og at de regner den som veldig sikker.

Men SUVene har fått ord på seg for å være ”miljøverstinger”. Det gjør bilindustrien noe med, de går til samlet dugnad for å gi bilene et forsiktig grønnere preg.

Undersøkelser dekkprodusenten Pirelli står bak i Europa, viser klart at de som kjører SUV gjerne vil at den skal være mest mulig miljøvennlig. De ønsker ikke negativt image – enten bilen er Audi, BMW, Ford, Porsche, Mercedes eller Volvo.

Ni av to bruker bilen nesten bare på gode veier og de kan telle på en hånd hvor mange ganger i året dekkene blir skikkelig skitne.

Det er flere løsninger for å få SUVer til å bruke mindre drivstoff, slippe ut mindre CO2, støye mindre og rulle lettere:

• Bilenes vekt reduseres, og det gir mange fordeler. Mange er enige om at en SUV er laget for solid – til måten de fleste bruker den på.

• Flere arbeider med hybridløsninger der en av motorene blir elektrisk.

• Like viktig er valg av dekk. Grønne dekk gir mindre rullemotstand og reduserer dermed drivstofforbruket ved alle hastigheter.

Dekk står for veldig mye av bilens støy. Grove dekk støyer meget. Ved å velge et dekk med finere mønster, kan støyen fra dekkene reduseres med 30 prosent.

LES OGSÅ: Fremtiden dekk

Pirelli først med ”grønne” dekk

Pirelli har derfor utviklet de første ”grønne” dekkene for SUV. Når EU nå klassifiserer dekk i grupper – blir det nye Scorpion Verde klassifisert som grønt (klasse B). Det gjør ifølge Pirelli ingen andre SUV-dekk i dag.

Undersøkelser viser at dekkene alene kan redusere utslippet av CO2 med opptil 20 prosent – og drivstofforbruket reduseres med nesten like meget. Årsaken er klart mindre rullemotstand – da dekket er mindre grovt.

Det er da heller ikke laget for å kjøre off-road. En Volvo XC60 som kjører 40.000 km, kan bare i drivstoff spare for en liten tusenlapp i året. Dekket koster ikke mer enn andre dekk.

Lavere rullemotstand er bl.a. et resultat av annet materialvalg. I stammen er det brukt nylon og en variant av kevlar. Det gjør at dekket blir rundt 10 prosent lettere.

Gjør bilene billigere

Ikke i noe land i Europa er det mer å spare på grønne dekk enn i Norge. Årsaken er systemet for beregning av engangsavgift på nye biler. Her er det bilens vekt, motoreffekt og utslipp av CO2 som bestemmer hvor mye avgiften skal lyde på.

Satsene øker med utslippet, og det blir derfor betydelig lavere engangsavgift om man kan senke utslippet fra de biler som slipper ut mye CO2.

Det gjør grønne dekk med bedre rullemotstand. Derfor ønsker bilimportørene å importere sine nye biler med slike dekk og på denne måten redusere engangsavgiften og ha lavere pris.

Mange bilimportører gjør dette i dag på små biler – og nå vil det samme skje med mange SUVer. Man kan vente at mange av de nye SUVer som kommer til Norge vil ha grønne dekk. De gir lavere forbruk på gode veier, men er mindre egnet til å kjøre i lende.

Pumper bort vann

Dekk skal ikke bare rulle lett – de skal også hindre vannplaning og være komfortable. Viktig er det at dekkene ikke avgir mer enn nødvendig støy, og fra 2012 er det et krav at alle dekk som selges i EU (inkludert i Norge), må ha en deklarasjon som enkelt forteller hvor mye støy dekket avgir.

Tidligere har enkelte grønne dekk hatt noen svakere resultater ved kjøring på våt vei – men det er produsentene i ferd med å eliminere ved bedre mønster som pumper vannet til siden.

Det nye Pirelli Scorpion Verde viser gode resultater når det testes mot vannplaning.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: