Zagatos SA-forbindelse
Begge Zagatos objekter i Genève var gamle kjente. Gamle og ganske gode, kan man si. Sports-coupéen Perana så vi på Genève-standen til Zagato i fjor. Mens den elektriske fireseteren sist ble sett på Paris-utstillingen for halvannet år siden. Og da hadde den ikke noe med Zagato å gjøre. LES: Eksklusivt fra Sør-Afrika Antakelig gjorde Zagato noe smart i å plassere to langbente personer ved hver sin bil, for de fikk voldsom oppmerksomhet fra tre-i-dybden fotografer, og dermed var det vel ingen som oppdaget at, faglig sett i hvert fall, vi snakket om en reprise. Men det var nyheter hos de gamle kjenningene. Jim Price, leder for det sørafrikanske Perana-prosjektet, forteller at etter et års utsettelse (finanskrisen?) skal bilene nå rulles ut. Det første markedet blir Storbritannia i mai, og deretter fastlands-Europa i høst en gang. Han fortalte også om hvordan man har jobbet med chassis og kjøreegenskaper i denne perioden, og at de blant annet har hatt Lee Noble, kjent for en og annen superbil i eget navn, til å gå gjennom oppskriften. El-bilen, Joule, er også fra Sør-Afrika. Etter at de viste sin Keith Helfet designede bil i Paris, har den vært hos Zagato for å optimalisere overflatebehandlingen (jeg snakker design, ikke rustbeskyttelse) hos Zagatos Alias-modellører. Og Zagato har også tatt seg av interiøret, som nå begynner å nærme seg meget høy klasse. Kobus Meiring heter han som er sjef for Optimal Energy, selskapet bak Joule. Han forteller at nå er planene for en helt ny fabrikk nesten ferdig. Den skal være klar til å begynne å produsere disse bilene i 2013. Det snakkes om 50.000 eksemplarer av denne, og han sier at de har flere modeller i pipeline. Zagato har et annet, meget spennende program på gang. De har designet podene for et fantastisk transportsystem som bygges av noe som heter 2getthere og som skal realiseres i Masdar City. Masdar? Navnet på den første karbon-nøytrale, søppelfrie billøse byen i verden som skal forsynes utelukkende fra fornybare energikilder. Ved Abu Dhabi i De forenede Arabiske Emirater bygges denne byen, der 3.000 PRT-moduler skal sørge for 130.000 turer pr. dag. Her snakker vi om førerløse, automatiske transportører som med max 40 km/t finner frem gjennom en skinneløs infrastruktur der ruter og ”holdeplasser” er lagret på en computer, og der den elektriske poden kontrolleres av elektroniske referansepunkter i veibanen for hver fjerde meter. Zagato er ikke ukjente med å bidra til offentlig transport. Noen av de råeste trikkene i Milano er designet av dem. Men dette er virkelig å flytte grenser. (Du kan lese mer om hva dette Masdar-prosjektet er på www.2getthere.eu og på http://www.masdarcity.ae/en/)
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |