[]
[] [firmabil.no] []

En stor småbil


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Volkswagen Polo kom på markedet allerede i 1976 og er ett av de sterkeste modell-navnene i Norge også i dag.

De store generasjonsbyttene i Polo-rekken var i 1982, 1995 og 2002 før dagens modell som kom i 2009.

Den nest siste, som vi konsentrerer oss om i denne bruktbilomtalen, fikk en facelift i 2005, da de små runde lyktene forsvant og ble erstattet med større firkantede lykter og den nye V-formede grillen som har preget Volkswagen-modellene i senere tid.

De vanligste motorene er 1,4-litere på 75 hester, enten med diesel eller bensin. Det finnes imidlertid en 1,2-liter på 54 hester og en 12-ventilers variant av samme motor med 64 hester.

Polo fikk også en direkteinnsprøytet 85-hesters FSI-motor i 2005 samt en 150 hesters GTI-variant i 2006.

Kjøreglad
Til å være en liten bil kjører Polo som en mye større bil. Den er stabil på motorveien, og følelsen av å ha ett hjul i hvert hjørne er fremtredende når du tar bilen ut på svingete veier. På mange måter er det lett å kjenne igjen storebror Golf i kjøreegenskapene.

75-hesteren gjør ikke Polo til noen racerbil, men er tilstrekkelig kvikk for de fleste som er ute etter en liten småbil.

Førerplassen gjør også sitt til å understreke storbilfølelsen. Dessuten er bruken av knapper og instrumenter fra de større modellene med på å bidra til dette.

Det blå instrumentlyset som gjorde Volkswagen utrolig moderne på begynnelsen av dette årtusenet, er nok noe man enten liker eller hater. Instrumentene er lettleste og greie å forholde seg til.

Setene er, som i de fleste småbiler, litt små for de største av oss, men de er faste og gir grei støtte. Baksetet er faktisk ganske brukbart, mens bak dette finnes et bagasjerom som, ikke ulikt andre biler i denne klassen, er lite.

Elektronikkproblemer
Som bruktbilspekulant til en Polo, er det enkelte ting man bør være oppmerksom på. Særlig på elektronikksiden har det vært en del ting å surre med:

Kollisjonsputelampe som lyser, vindusheiser som ikke gjør jobben, nøkler som ikke vil sende riktig kode til bilen og coiler som har takket for seg, særlig på tidlige modeller.

Sjekk også at klimaanlegget fungerer som det skal, og at det ikke er synlige oljelekkasjer ved girkassen. Det har også blitt rapportert noen tilfeller av vannlekkasje langs siderutene.

Ellers gjelder her som med en del andre småbiler, sjekk bremser – dette er biler som ofte ikke går så langt hver gang de kjøres. Svenske Bilprovningen viser at bremser er et punkt der Polo er dårligere enn gjennomsnittsbilen.

Bra på rust
Som de fleste Volkswagen-produkter er det få problemer med rust. Det er få områder som er spesielt dårlig konstruert, og rustbeskyttelsen ser ut til å være bra.

På eldre biler kan det imidlertid være greit å sjekke kantene på dører, panser og bakluken.

Populære biler
Til tross for at Volkswagen ikke kommer spesielt høyt opp på kundetilfredshetsmålinger, er andrehåndsverdien på Polo, i likhet med Golf, relativt høyt. Den siste tidens økte etterspørsel etter mindre biler, har heller ikke endret dette.

Sjekk historikk på bilene, en del Polo har gått som utleiebiler – og bør i så fall være betydelig billigere enn snittprisen.  

FAKTA 2002 Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

Motor:

4-syl. bensin-motor.

Sylindervolum:

1390 ccm.

Effekt:

55 kW (75 hk) v/5000 o/min.

Dreiemoment:

126 Nm v/3800 o/min.

Transmisjon:

Forhjulsdrift/5M.

Mål:

390/165/147 cm. (L/B/H)

Akselavstand:

246 cm.

 

Sjekk:

Elektronikk.

Bremser

 

Sikkerhet (testet i 2002):

****

 

Reparasjonskostnader:*

Registerreim: 7639,-

Eksosanlegg bakre del: 3399,-

Fremre eksosrør m/Katalysator/: 8743,-

Bremseskiver og klosser bak: 2880,-

Clutch: 10259,-

Støtdemper foran: 6409,-

*Innhentet fra merkeverksted i Oslo-området.

 

Dette skrev bladet Bil om Polo:

Volkswagen har en bil som byr på det meste uten å flytte grenser på områder som plass og ytelser, men den er med og løfter listen når det gjelder utstyr og finish.

Ingen andre biler i denne klassen har detaljer som gassdemper på panseret, dempere på hanskeromlokket og håndtakene i taket. Små detaljer som ikke har noen direkte innvirkning på bilens bruksegenskaper, men som gir bilen et mer påkostet preg. (Bil 10 – 2002)

 

Både Punto og Corsa blir slått av Polo når det gjelder innvendig plass, og det er spesielt i baksetet dette kommer til uttrykk, og da i form av god benplass og god takhøyde.

1,5 cm større avstand mellom sittepute og tak, og 2 cm større avstand mellom for- og bakseterygg med en 175 cm lang sjåfør ved rattet, er merkbart.

Bagasjeromvolumet er økt med 25 liter i forhold til forgjengeren og rommer 10 liter mer enn Golf I, men er 66 liter mindre enn i Golf II. (Bil 12 – 2001)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: