[]
[] [firmabil.no] []

Lavere rullemotstand på fremtidens dekk





Sammen med sikkerhet vil lavere rullemotstand dominere utviklingen av nye dekk i tiden som kommer.

 

- Ved å velge sommerdekk med lav rullemotstand, kan bileieren redusere bilens drivstofforbruk med opp til 0,5 liter pr. 100 kilometer. Samtidig reduseres også bilens CO2-utslipp, sier Teppo Huovila, produktutviklingsdirektør i Nokian Tyres.
 
Lettrullende dekk spiller en viktig rolle for fremtidige el- og hybridbiler. Rekkevidden med el-drift for hver lading kan økes betydelig med dekk som har lav rullemotstand.
 
Nokian Tyres tror at i 2015 vil de beste personbildekkene senke bilens drivstofforbruk med ca. 5 prosent sammenlignet med dagens beste dekk. Dette skjer uten at sikkerhetsegenskapene blir svekket.
 
Også EUs nye klassifiseringssystem for dekk setter fart på utviklingen av nye miljøvennlige dekk. Senest i november 2012 må alle dekk som skal selges innenfor EU ha et klistremerke som angir hvilken klasse dekket tilhører. Et lignende system finnes allerede for husholdningsapparater.
 
Dekkene inndeles i klassene A, B, C, D, E, F og G. Den grønne A-klassen er best, og den røde G-klassen er dårligst. Klassifiseringen viser hvor mye et dekk påvirker bilens drivstofforbruk og hvor bra bremsegrep dekket har på våt vei. Dessuten oppgis det hvor mange decibel dekklyden er utenfor bilen.
 
De beste dekkene på markedet i dag tilhører klasse C i henhold til den nye klassifiseringen, men mange av dekkene tilhører klassene G, F og E. Et løft til en høyere klasse innebærer i praksis at drivstofforbruket på en mellomstor personbil synker med 2-3 prosent.
 
Rullet 129 meter
I en rullemotstandstest som Nokian Tyres gjennomførte nylig ble tre ulike dekktyper med samme dimensjon sammenlignet: Et sommerdekk med miljøprofil som allerede er på markedet, friksjonsdekket Nokian Hakkapeliitta R og Nokian Tyres prototyp-dekk.
 
Testen ble gjennomført innendørs for å eliminere påvirkning fra vind. En Toyota Prius ble sluppet utfor en rampe og fikk rulle fritt til bilen stoppet. Jo lengre bilen rullet, jo mindre var rullemotstanden.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: