[]
[] [firmabil.no] []

Bilbransjens lønnsoppgjør


MotorBransjen



Tirsdag 13. april starter årets lønnsoppgjør i bilbransjen. Årets oppgjør er et hovedoppgjør hvor Biloverenskomsten, den såkalte ”blåboka” skal revideres.

Forhandlingssjef Hans Tore Hagland i Norges Bilbransjeforbund mener at det kommer til å bli et relativt moderat lønnsoppgjør i år. 
 
- Finanskrisen er ikke over. Resultatet av dette er at det etter alt å dømme blir et beskjedent sentralt oppgjør, sier Hagland.
 
Hva som blir resultatene av de lokale oppgjørene er mye mer uvisst.
 
- Det er fire forhold som danner grunnlaget for de lokale forhandlingene, og de kan variere mye, sier Hagland.

De fire elementene er som følger:

  • Bedriftens produktivitet.
  • Bedriftens konkurransemessige situasjon.
  • Bedriftens fremtidsutsikter.
  • Bedriftens økonomi.
 
- I tillegg er tilgangen på arbeidskraft et element som skal ivaretas i de lokale forhandlingene, sier forhandlingslederen.
 
Tidsrammen
Den inneværende Biloverenskomsten utløper i månedsskiftet april/mai i år.
 
Bilbransjeforbundets forhandlinger med Fellesforbundet tar til tirsdag 13. april. Det eneste som kan forrykke denne datoen er en eventuell streik i ”frontfagoppgjøret” mellom Norsk Industri og Fellesforbundet.
 
Hagland anslår at rundt halvparten av medlemsmassen i Bilbransjeforbundet er tariffbundne bedrifter, og at disse bedriftene representerer nær 80 prosent av de sysselsatte.
 
- Gjennomgående har alle de store bilbransjebedriftene tariffavtale, og er dermed bundet opp av Biloverenskomsten. 
 
Fjorårets lønnsoppgjør i bilbransjen var et såkalt mellomoppgjør, hvor resultatet ble en krone i sentralt tillegg, mens de aller fleste bilbransjebedriftene ikke gav noe i lokalt tillegg.
 
- I fjor fikk man en midlertidig hjemmel for at de tariffbundne bedriftene kunne avtale seg bort fra den sentralt avtalte kronen i lønnstillegg, sier Hans Tore Hagland.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: