Nissans aller minste
FØRSTEINNTRYKKET: Den er mindre enn Micra, halvsøster av Suzuki Alto, produseres i India, og har umiskjennelig Nissan-front. Nissan Pixo er ny i Norge, men under skallet er det lite nytt. I det stille har Nissan Pixo entret markedet her hjemme, en bil som i utgangspunktet er en Suzuki Alto – som debuterte i desember 2008 – men som har fått en moderne Nissan-front. Dette er en konkurrent til de aller minste bilene, slike som Citroën C1, Toyota Aygo og Kia Picanto. LES: Et lite alternativ – Kia Picanto LES OGSÅ: Citroën C1 – en Sverre Magnus Prisen skal være et av bilens sterke kort, men den lille bilen kommer ikke spesielt gunstig ut sammenlignet med konkurrentene når nødvendig sikkerhetsutstyr er tatt med. En moderne bil i dag bør ha ESP og hodekollisjonsputer. Derfor må du ha med ”Safety Pack” og utstyrsnivå Acenta (som er alternativet til det spartanske basisnivået Visia), og da lyder prislappen på drøyt 142.000 kroner. Hvis du vil opp på høyere komfortnivå, det vil si firetrinns automatgir, må du plusse på ytterligere 21.000 kroner. I førersetet må vi velge et kompromiss, for Pixo mangler lengderegulering av rattet. De aller fleste prioriterer full bevegelsesfrihet for bena for å betjene pedalene på tryggest mulig måte, og dermed blir avstanden for lang til rattet. Hard fjæring Kjørekomforten ellers er heller ikke på topp, et stivt og ukomfortabelt hjuloppheng må ta skylden for det. På slett asfalt er ikke dette noe man tenker over, men over skarpe tverrskjøter, trikkeskinner og dårlig asfalt blir vi så absolutt minnet på at vi kjører en lite påkostet bil. Den tresylindrede motoren, hentet fra Suzuki, gjør en god jobb – ut fra forventningene går den riktig så bra, men den krever turtall og jobbing med girspaken for å holde jevn flyt. Et hovedproblem er motbakkene når momentet topper seg på høyst beskjedne 90 Newtonmeter. Bybil Ettersom bilen har fire dører, er det kurant å komme seg inn og ut av baksetet, men benplassen i baksetet er minimal. Det er til sammenligning bedre plass i baksetet på Toyota Aygo. Bagasjerommet kan heller ikke kalles rommelig, 129 liter som fireseter og 367 liter med nedslått bakseterygg, sier det meste. Likevel, som en shoppingbil og bybil dekker den så absolutt behovet. En negativ detalj er dårlig sikt bakover til høyre. Innsnevring av sidevinduene og meget bred C-stolpe tar mye av sikten ved utkjøring fra sideveier og ved rygging. En annen detalj som vi må sette minustegn ved, er at Pixo er den eneste bilen vi har kjørt på mange år som ikke har mulighet til å sette det innvendige speilet i anti-blendingsposisjon.
Konkurrenter: Toyota Aygo / Citroën C1 / Peugeot 107, Ford Ka, Kia Picanto.
+ Letthåndterlig bybil. - Manglende komfort begrenser rekkevidden. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |