[]
[] [firmabil.no] []

Skikkelig blå BlueMotion


Trygve Bæra
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: Ikke bare er vår prøvebil blå utvendig, for å komme ned på 99 g/km CO2 sparer den nye Golf BlueMotion dråper på en måte som gjør at vi bør «lære å kjøre» på nytt.

Som kjent er det en rekke grep som bilprodusentene gjør for å spare drivstoff – altså for å senke CO2-utslippet – i sine bilmodeller. Det dreier seg om lettrullende dekk, lavere luftmotstand og høyere girutveksling, for å nevne bare noen av tiltakene.

Dette er felles for alle produsentene, enten de kaller sine gjerrige modeller BlueMotion, GreenLine, DRIVe, Blue Drive eller Pure Drive.

Etter at 120 gram lenge var en ”magisk grense” for CO2-utslipp, er det 100-tallet som i dag er et naturlig mål for de snilleste guttene i klassen. Den nye Golf BlueMotion har sånn sett lagt seg på politisk korrekt side, med 99 gram.

Høy girutveksling

Under panseret på Golf BlueMotion sitter en 1,6-liters TDI-motor med 105 hesters ytelse og et moment på 250 Nm – en fin og trekkvillig motor, bare man lærer seg å kjøre den.

For å spare drivstoff er nemlig girutvekslingen så høy at motoren må ha uvanlig mye turtall før det skjer noe.

Sagt på en annen måte, hvis du slavisk følger anvisningene som girskiftindikatoren på instrumentpanelet gir deg, må du sjalte opp ved svært lavt turtall for å holde forbruket nede. Dette går ut over komforten, for ved så lave turtall oppstår det ubehagelige vibrasjoner.

Hvis du til vanlig kjører bensinbil som du gjerne drar til 6000 omdreininger, vil du oppleve denne BlueMotion-utgaven som daffe saker. Vel å merke hvis du holder deg til sjalteanvisningene.

Holder du lenger på girene, er motoren akseptabelt sprek – men da ”sprekker” forbruksskjemaet. Satt på spissen må du altså velge om du vil spare drivstoff eller om du vil kjøre bilen slik som du føler er riktig ut fra gammel vane med hensyn til gasspådrag og turtall.

Start/stopp

En annen detalj som krever tilvenning, er start- og stopp-funksjonen. De første gangene motoren stopper, for eksempel når du stopper for rødt lys eller ved utkjøring fra parkeringshus, blir du litt forvirret.

Første innskytelse er å gripe til tenningsnøkkelen for å få i gang maskineriet igjen. Man trenger nemlig litt ”opplæring” før det sitter i ryggmargen at motoren starter igjen automatisk så snart gasspedalen aktiveres og clutchen slippes.

For å redusere luftmotstanden er Golf BlueMotion senket 15 mm, og det betyr at den er utstyrt med sportsunderstell. Dette går på bekostning av komforten i en slik grad at det skrangler ubehagelig ved kjøring over trikkeskinner og dårlig asfalt.

På grov asfalt har bilen også noe av den innvendige romlestøyen som Golf tidligere var kjent for. Vi har i samme tidsrom også kjørt Passat Blue Motion, og den var til sammenligning nærmest ”lydløs” innvendig i kupéen.

 

FAKTA Volkswagen Golf BlueMotion

Motor:

4-syl. diesel, 1598 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/4400 o/min.
250 Nm v/1500-2500 o/min.

Mål:

420 x 178 x 148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

257,8 cm

Egenvekt m/fører:

1314 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,3 sek.

Toppfart:

190 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,38 l/mil

CO2-utslipp:

99 g/km

Pris fra:

kr 230.580

Pris som prøvekjørt:

kr 256.080

 

Konkurrenter: Skoda Octavia GreenLine, Ford Focus ECOnetic, Opel Astra EcoFlex og flere.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: