[]
[] [firmabil.no] []

Pent brukt kjøreglede


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Ford Fiesta er på mange måter en av basisbilene i den norske bilfloraen. Som vanlig med bruktbil gjelder det å finne rett bil til riktig pris.

Allerede så langt tilbake som i 1976 kom den første generasjonen Fiesta. Deretter kom det nye modeller både i 1984, 1989, 1996 og i 2002 – det er denne siste generasjonen før dagens modell vi konsentrerer oss om.

Tre eller fem

Fiesta finnes både med tre og fem dører – den siste er klart vanligst på bruktmarkedet, men kan du klare deg med tre dører kan du spare noen kroner, da disse versjonene ofte ligger lavere i pris.

Under panseret finnes det flere alternativer, mest vanlig er 1,3-literen med 70 hester eller 1,4 literen med 80. Litt ut i livssyklusen kom også en 1,6-liter med 100 hester, men det er ikke så mange slike biler i det norske markedet.

For de sportslig anlagte kom det i 2004 en versjon med hele 150 hestekrefter, men norske avgifter gjorde at det ikke er flust av dem, heller ikke på bruktmarkedet.

Dieselmotorer finnes også, en 1,4-liter med 60 hester og en 1,6-liter med 90 hester, men de fleste valgte bensin i sine Fiestaer, noe bruktmarkedet også gjenspeiler.

Kjører godt

Det er blitt en klar link mellom Ford og gode kjøreegenskaper. Fiesta er ikke noe unntak, og selv med last oppfører bilen seg svært kontrollert.

Særlig når man sammenligner de tidligste årsmodellene med andre merker fra samme periode, merker man at kjøredynamikk var viktig for Fords ingeniører.

Innvendig er det enkelt og ryddig. Komforten i setene er litt typisk for småbiler. Sitteputene er for korte og det er vanskelig å finne en virkelig god sittestilling. Setene fremstår også som ganske harde.

Bak sitter du imidlertid bedre enn i mange andre småbiler. Her kan du faktisk plassere ganske voksne mennesker, om ikke de som sitter foran er for lange. Bagasjeplassen er ikke stor, men større enn hos flere av konkurrentene.

I 2003 ble Fiesta testet hos EuroNCAP og fikk fire stjerner, det var bra for en liten bil.

Billig å eie

Ford har slitt med rustproblemer og enkelte kvalitetsproblemer på sine biler på begynnelsen av dette årtusenet. Fiesta bekrefter imidlertid det faktum at det ofte er mindre problemer med mindre biler.

I undersøkelsene som Svensk Bilprovning gjennomfører, kommer Fiesta ut godt over gjennomsnittsbilen på mange punkter. Det gjør at Fiesta er en bil som er billig både å eie og kjøre.

Likevel er det ting man skal være oppmerksom på. Bakre støtdempere var dårlige på tidligere årsmodeller. Sjekk også bremsebelegg bak og skiver foran samt hjullager, særlig bak.

Det rapporteres også om luftmassemålere og coiler med feil. Motortemperatur kan også være greit å sjekke ettersom det har vært problemer med termostater. Generelt kan det også være greit å gå over forstillingsdetaljer som bærekuler og drivledd.

Totalt sett fremstår imidlertid Fiesta som godt sammenskrudd og med god kvalitet.

Rust har vært et problem for Ford, men det ser i liten grad ut til å gjelde for dette karosseriet. Både bakluke og panser er godt limte, og det er få problemer her.

Let og finn

Det finnes et bra utvalg med Fiesta på bruktmarkedet. Som vanlig er det smart å skaffe seg et bilde av markedet og lete godt. Det finnes biler som har gått relativt kort, men det finnes også en god del leiebiler som bør være betydelig billigere.

 

FAKTA 2002 FORD FIESTA

Motor:

4-syl. bensinmotor.

Sylindervolum:

1388 ccm.

Effekt:

59 kW (80 hk) v/5700 o/min.

Dreiemoment:

124 Nm v/3500 o/min.

Transmisjon:

Forhjulsdrift. 5M

Mål:

392/168/143 cm. L/B/H

Akselavstand:

249 cm.

Nybilpris Trend 2002:

kr 170.900,-

 

Sjekk:

Hjullager bak.

Bremser.

Sikkerhet:

****

 

Reparasjonskostnader:*

Registerreim: 5643,-

Bakre eksospotte: 2450,-

Fremre eksosrør m/katalysator: 11832,-

Bremseskiver og klosser bak: 3837,-

(Denne bilen har tromler bak)

Clutch: 10801,-

Støtdempere foran: 7072,-

*Innhentet fra merkeverksted i Oslo-området.

 

Dette skrev bladet Bil om Fiesta:

De gode kjøreegenskapene i Focus og Mondeo har Ford klart å overføre til lillebror Fiesta. Bilen er fint balansert, og styringen er førsteklasses og gir god kontakt med underlaget på svingete veier. (Bil 7-2002)

Kvalitetsfølelsen, spesielt i interiøret, har hevet seg merkbart. Det er et faktum at Fiesta er en bil som viser meget gode kjøreegenskaper. Hjulopphenget er stivt, men meget kompetent. Den relativt kvikke 1,4-literen er kombinert med en behagelig 5-trinns kasse. (Bil 6-2006)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: