[]
[] [firmabil.no] []

– Snart må piggene av!





Nå er det på tide å gjøre bilen klar for våren. Fristen for å skifte fra piggdekk til sommerdekk i Sør-Norge, er mandag 12. april. I Nord-Norge er fristen lørdag 1. mai.

– Reglene for dekkskift gjelder kun bruk av piggdekk. Piggfrie vinterdekk kan du gjerne ha på bilen en stund til, så lenge kjøreforholdene tilsier det, sier Ketil Voll, seksjonsleder for bilskade i forsikringsselskapet TrygVesta.

Fortsatt ligger snøen flere steder i Norge. Alle har derfor et selvstendig ansvar for å vurdere kjøreforholdene. Selv om reglene tilsier at piggdekkene skal av første mandag etter 2. påskedag, pleier både politi og veimyndigheter å utvise skjønn i sine kontroller i en overgangsfase.

Ketil Voll advarer likevel de som har piggfrie vinterdekk mot å utsette dekkskiftet for lenge:

– Piggfrie vinterdekk på sommerføre, i kombinasjon med varmt vær og våte veier, kan gi økt risiko for vannplaning og ulykker, understreker han. Han oppfordrer også alle bilførere å trene på å skifte dekk. Mange kan ikke skifte hjul og er hjelpeløse ved en eventuell punktering.

– Viktig å etterskru hjulboltene!

Hvert år skjer det flere ulykker i trafikken i forbindelse med omlegging av dekk. Derfor er det svært viktig å etterskru hjulboltene etter vårens dekkskifte:

– Mange glemmer å etterskru hjulboltene etter å ha kjørt noen kilometer, eller de har montert hjulene feil. Det kan få katastrofale følger. Hjulene kan falle av i fart, sier Ketil Voll.

Han oppfordrer derfor alle til å være nøye med å montere dekkene riktig, i tillegg til å etterskru alle hjulbolter når man har kjørt noen kilometer etter dekkskiftet.

– Slik forebygger du skader og kjedelige opplevelser, understreker han.

Sjekk mønsterdybde og dekktrykk

Det er også viktig å sjekke mønsterdybden på sommerdekkene. Vegtrafikkloven sier at mønsterdybden skal være minst 1,6 millimeter, men TrygVesta anbefaler en mønsterdybde på minst det dobbelte.

– Det er viktig å være godt skodd året rundt, også på sommerføre. En mønsterdybde på 3 millimeter sikrer deg et godt veigrep, sier Roald Stigum Olsen (bildet), pressetalsmann i TrygVesta.

Han ber bileierne sjekke at de har riktig lufttrykk i dekkene:

– Feil lufttrykk utgjør en stor sikkerhetsrisiko. Det skaper ubalanse i bilen, gir dårligere styreevne og øker bremselengden. Dette er særlig farlig på glatt asfalt og vinterføre. Feil lufttrykk kan føre til farlige situasjoner på veiene, og det er rimelig å tro at dette også har forårsaket dødsulykker.

– Feil lufttrykk betyr også økte drivstoffutgifter og større utslipp av CO2 enn ved normalt dekktrykk. Lavt lufttrykk gir bilen mer rullemotstand, og betyr at du må tråkke hardere på gassen og bruke mer drivstoff. En jevnlig sjekk av lufttrykket kan derfor spare deg for mange hundrelapper i løpet av året. Det vil også forlenge levetiden på dekkene og spare klimaet, sier Roald Stigum Olsen.

Viktig med vårvasken

Etter en lang, snørik og sprengkald vinter er det også påkrevet med grundig vask av bilen.

– Vi har en lang vinter bak oss, der mange biler er blitt utsatt for mer salting enn vanlig, og over en lengre periode enn vanlig. Saltet angriper billakken og understellet, og bidrar til kortere levetid på bilen din.

- Sjekk også om bilen har fått lakkskader. Slike skader må utbedres raskt for å unngå rust, forteller Ketil Voll og Roald Stigum Olsen.

I områder der det har vært mye telehiv, bør du ta deg tid til en ekstra grundig sjekk av bilen. Telehiv kan gi store materielle skader, og særlig dekk, felger, for- og bakstilling, fjærer, støtdempere og eksosanlegg er utsatt.

– Du bør også ta en grundig sjekk og vask på innsiden av bilen. I motorrommet gjemmer det seg mange saltrester etter vinteren. Du bør også vaske bilen grundig innvendig, og ta gjerne en ekstra sjekk under bilmattene. Der er det gjerne vått etter vinterens slapsete sko, understreker de to.

 

TIPS: Slik gjør du bilen klar for våren:

 

* Skift til sommerdekk
Sjåfør og bileier har ansvaret for at bilen alltid er riktig skodd. I Sør-Norge skal piggdekkene være tatt av innen 12. april hvis forholdene tillater det. Datoen for Nord-Norge er 1. mai.

Du bør ikke bruke piggfrie vinterdekk om sommeren. Ikke la dekkene bytte plass diagonalt ved sesongskifte, men skift bak/fremme. Vask dekkene godt før lagring, og fjern steiner fra dekkmønsteret. Vinterhjulene skal oppbevares hengende eller liggende, mørkt, tørt og kjølig.

 

* Øv deg på dekkskifte
Lær deg å skifte dekkene på bilen. Mange kan ikke skifte hjul, og er hjelpeløse ved en punktering. Øver du deg ved de to årlige dekkskiftene, er både du og bilen godt rustet ved uhell i trafikken.

Med en garasjejekk kan du enkelt skifte dekk selv. Bruk originaljekken og originalverktøyet til bilen, samtidig som du bruker instruksjonsboka som veileder. Pass på at bilen står på flatt underlag, og sikre deg at håndbrekket står ordentlig på.

 

* Sjekk dekk og dekktrykk, og etterstram hjulboltene
Sjekk lufttrykket på dekkene etter hjulbytte. Dette er viktig for sikkerhet, miljø og økonomi. Kontroller også om dekkene er slitt eller skadet.

Sommerdekk skal minimum ha en mønsterdybde på 1,6 millimeter, men du anbefales å ha en mønsterdybde på minst 3 millimeter for å være sikret et godt veigrep.

Husk å etterstramme mutterne på hjulene etter at du har kjørt noen mil, dette er særlig viktig for lettmetallfelger.

 

* Vask motoren og bilen, og sjekk spylevæske og vindusviskere
Etter vintersesongen med mye salt og asfaltstøv på veiene, er det svært viktig å rengjøre bilen grundig. Sjekk om bilen har fått lakkskader, og vask bilen utvendig med mild såpe.

Bruk avfettingsmiddel på motoren og skyll lett med en hageslange eller med svak stråle på høytrykkspyleren.

Husk å tildekke elektriske installasjoner så det ikke kommer fukt på dem.

Ha alltid en ekstra kanne med spylevæske i bagasjerommet, og sjekk vindusviskerne for eventuelle skader. Skader på vindusviskerne kan føre til riper i ruta.

Vask bilen innvendig, og sjekk for fukt under gulvmatten.

(Kilde: Pressemelding)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: