Småbil på fransk
NETTKJØRT: Ikke alle liker anonyme småbiler. Det har Citroën tatt hensyn til. Vi har kjørt nye C3 på norsk jord. Hva er dette? C3 er Citroëns utfordrer i småbilklassen hvor vi finner populære modeller som Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris, Peugeot 207 og en rekke andre modeller fra Europa og Asia. I store deler av verden er dette klassen som står for det største volumet, og den ble godt hjulpet av vrakpantordninger i en rekke land i 2009. I Norge er interessen for småbiler mer beskjeden sammenlignet med den langt mer dominerende Golf-klassen. Selv om småbilklassen tradisjonelt har vært dominert av noen få store aktører, viser Hyundai at det er mulig for outsidere å trenge seg inn også. Deres i20 endte som nummer tre i klassen i 2009, kun slått av Yaris og Fiesta. Hvordan er den? Citroën viser igjen at de tør å være annerledes med sin nye C3. Bilen har et kult utseende som får mange til å trekke på smilebåndet. Den ”baby-blå” lakkfargen på bilen vi prøvekjørte var nok en påvirkende faktor i den sammenheng. Den nye fronten er markant, og uttrykket forsterkes av store lykter og myke former samt lekre linjer og elegante detaljer. Forgjengeren, som vi betraktet som annerledes da den kom, blir nå grå og kjedelig i forhold. Den enorme Zenith frontruta gir bilen et nytt uttrykk. Denne er ikke standard, men kan bestilles mot et lite pristillegg på de fleste utstyrsvarianter. Fra innsiden gir ruta et imponerende panoramainntrykk, du føler formelig at speilet svever i løse lufta. Uten å ha foretatt støymålinger fikk vi imidlertid inntrykk av at den store vindusflaten gir noe ekstra støy – spesielt ved høye hastigheter. For dager med ekstremt sollys har taket et innebygget sjalusi som kan trekkes frem slik at man får en mer moderat lysåpning. Dette virker også støydempende. Trass moderate fotavtrykk, er C3 en ”stor” bil. Med det mener vi at fire voksne som utviser en viss smidighet, sitter greit. Det skyldes ikke minst god takhøyde som gir selv langbente brukbar komfort i baksetet. Bagasjerommet på 300 liter er blant de større i klassen, og utformingen gir god plassutnyttelse. De gangene du skal frakte ekstra store gjenstander, legger du enkelt ned baksetene i forholdet 1/3 eller 2/3 for en lastelengde på inntil 1,19 meter. Vi kjørte en modell med 95-hesters bensinmotor og utstyrsnivå Exclusive. Denne modellen koster ca 20.000 kroner mer enn Dynamique som selges i Norge, og har derfor et høyere utstyrnivå som bl.a. inkluderer Zenith frontrute. Setene gir brukbar sidestøtte og rattet kan justeres i alle fire retninger. Vi skulle imidlertid gjerne kunnet dra rattet enda lengre bakover for å finne en optimal sittestilling. Nå ble det et kompromiss med litt for strake armer og litt for kort plass til bena. C3 er lettkjørt og smidig i bytrafikk hvor den elektriske styreservoen gir god hjelp til å manøvrere i trange omgivelser. I høyere hastigheter på landevei blir imidlertid styringen i letteste laget. Girkassen er slik du er vant med på franske småbiler, noe som betyr større vandring for spaken enn for en del tyske og japanske konkurrenter. Motoren gir bilen relativt spreke ytelser om du jager den på turtall. En tilsvarende bil med 92-hesters dieselmotor koster det samme, og selv om den bruker noen tideler ekstra til 100, gir et vesentlig høyere dreiemoment mer ubesværet kjøring med langt færre girskift. Bør jeg kjøpe en? Dersom du vil skille deg litt ut fra mengden, samtidig som du tenker praktisk, er Citroën C3 et alternativ du absolutt bør vurdere. Forutsetningen er at det daglige behovet strekker seg til frakt av et par personer over relativt korte avstander. En barnefamilie bør se i en annen retning. Her får du en bil som er lett å manøvrere i trange bygater og som rommer fire voksne pluss en del bagasje. Den tar deg også ubesværet frem i høyere hastighet på landeveien. Vi vil imidlertid på det varmeste anbefale en HDI90 med dieselmotor som byr på høyt dreiemoment og lavt forbruk. I dagens marked vil den være et mer attraktivt innbytteobjekt når din C3 skal byttes ut om noen år. I mellomtiden vil du glede deg over en trekkvillig motor.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |