Øverste trinn på RAV4-stigen
NETTKJØRT: Med høyeste utstyrsnivå, som heter X, og den ”snilleste” D-Cat-motoren med automatgir, byr Toyota RAV4 på akseptabel komfort og god fremkommelighet. Toyota RAV4 kom i ny drakt våren 2006 – og bilen har allerede rukket et par ansiktsløftninger etterpå. Det seneste kirurgiske inngrepet ble gjort i 2009, blant annet kom den med en litt snillere utgave av D-Cat-motoren, som vi kjører her, med 150 hk ytelse som et alternativ til 177 hk. Paradoksalt nok er ikke forbruk og utslipp tilsvarende lavere – fordi den minste av de to motorene kun kombineres med automatkasse, og da drikker den 0,72 liter/mil, som tilsvarer 186 g/km CO2. Den største motoren leveres bare med manuelt gir, og da drikker den 0,67 liter/mil, som tilsvarer 177 g/km CO2. Hva slags bil er dette? RAV4 er en kompakt-SUV med et enklere system for firehjulsdrift enn de større, «ekte» SUV-modellene som et utstyrt med reduksjonsgir. Bilen har hevdet seg i toppen av SUV-segmentet gjennom flere år, og det ble for eksempel solgt nesten 1500 RAV4 her i landet i 2009, mens importørens mål for i år er 1650 biler. Den har mange utfordrere, blant andre Volkswagen Tiguan, Nissan X-Trail og Honda CR-V. En stor synlig endring ble gjort i 2007 da reservehjulet utenpå bakdøra ble fjernet og erstattet av kompressor og skum. Toyota beholdt den sidehengslete bakdøra, så hvis du vil, kan du fortsatt bestille RAV4 med reservehjul – og da henger det utenpå bakdøra. Hvordan er den? Interiøret fikk en liten oppussing, blant annet med nye setetrekk, samtidig med at reservehjulet ble fjernet fra bakdøra. Førermiljøet må kalles litt rotete når det gjelder plassering av brytere, knapper og hendler. Instrumenteringen er derimot fullt på høyden, både spenstig og tøff når belysningen er skrudd på. Generelt gir både materialvalg og finish en god kvalitetsfølelse. Vår testbil, med øverste utstyrsnivå X, er utstyrt med skinnseter og multimedienavigasjon. Hjuloppheng og fjæring har et oppsett som tåler aktiv svingkjøring uten at krengningen blir merkbar. Bilen oppfører seg imidlertid noe merkelig på normalt dårlig asfalt. Det blir litt for mye «hopp og sprett» – det kjennes som om fjæringen er for fast og dempingen er for bløt. Dette fenomenet merket vi oss også da vi kjørte bilen i test mot fem andre konkurrenter i 2007. LES TESTEN: Skogsmaskiner eller byjeeper? Når hjulene forlater asfalten og skal bryne seg på røffere underlag, har RAV4 bedre fremkommelighet enn de av konkurrentene som bare har automatisk firehjulsdrift via viskositetskoblingen (som Ford Kuga og VW Tiguan). RAV4 er nemlig utstyrt med en elektronisk «differensialsperre» som kan låse kraftfordelingen manuelt til 55/45. Dessuten er bilen utstyrt med bakkestartassistanse (HAC) som standard, og automatkassen er kombinert med DAC (Downhill Assistant Control) som bremser farten for å sikre best mulig styring og kontroll i glatte og bratte nedoverbakker. Bør jeg kjøpe en? Dette er en velprøvd og anerkjent kompakt-SUV med 18 cm bakkeklaring. Det er en bil det er lett å få kjøpere til, og til en bra pris, når du senere skal selge den som bruktbil. RAV4 er ikke den mest rommelige av SUV-konkurrentene, men får plusspoeng for en fleksibel bagasjeavdeling. Baksetet kan skyves inntil 16 cm i lengderetningen, slik at du kan prioritere benplass bak eller bagasjevolum. Bakseteryggen er delt 40/60 og er basert på Toyotas EasyFlat-system, hvor du feller ned setene med en utløserknapp ved bakluka. Med et håndgrep har du dermed et rommelig bagasjerom med flatt gulv – forutsatt at forsetene ikke står for langt bak. I så fall må du ta av hodestøttene på bakseteryggene først for at setene skal falle på plass.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |