[]
[] [firmabil.no] []

Kamp mot svart bilvask


Knut Moberg d.e.



Skattemyndighetene har bilvask under oppsyn. De siste årene har antall steder som tilbyr «håndvask» økt kraftig. Det er ofte så-som-så med regnskapene – og skattemyndighetene ønsker å få bransjen under bedre kontroll.

De siste årene er blitt en kraf­tig oppblomstring av tilbud om håndvask av bilen. Det er gjerne kombinert med tilbud om dekkskift, polering, oljeskift og mange har omfattende menyer. Det som ofte kjennetegner virksomheten er at de drives av innvandrere, at de holder til i eldre og billige lokaler – gjerne med kortvarige leiekontrakter. Mange av de ansatte kan ikke norsk og bedriften gir seg til kjenne gjennom enkle skilt i vei­kanten. De er ofte åpne 24 timer, syv dager i uka og det er i hvert fall ingen ting å si på arbeidslysten til de som jobber der.
   
Men det er ofte så som så med kvittering. Pengene flyter, og da myndighetene utførte noen enkle stikkprøvekontroller hos noen bedrifter fant man blant annet at mange av de «ansatte» ikke akku­rat hadde alle papirer i or­den. Mange hadde ikke opp­holdstillatelse i det hele tatt og det ble ikke ført noen for lønnsregnskap. Det var «pengene rett i lomma» – både når kunden betalte og når eieren avlønnet sine «ansatte».
   
Skattemyndighetene har vaskebransjen under oppsikt. De tror det skjer en del «som ikke tåler dagens lys» – og ønsker kon­troller. Det er bare et tidsspørsmål før man setter i gang. Planene er at det skal gjennomføres aksjoner der flere offentlige etater går sammen – alt fra Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Politiet og ikke minst NAV.
   
I en større konkurssak mot en taxieier i Oslo gikk også Ensjø Bilvask og Bilpleie AS konkurs. Bostyret fant flere kritikkverdige forhold. Eierne hadde blant an­net fakturert kunder for merverdiavgift – uten at selskapet sto i momsregisteret. Konkursboet etter­lot seg nærmest ingen ting til kre­ditorene.
   
Skattemyndighetene vil ikke si når de vil sette i gang aksjoner mot bilvaskebedrifter.
– Vi forteller aldri når vi kommer, sier en ansatt i skatte­etaten. Men kontrolloppgavene er vanskelige.
   
Det blir aksjoner der flere etater ville jobbe sammen. Det har man gode erfaringer med fra restaurant- og kafevirksomhet. Man mener at noe lig­nende må skje når man skal gå de som vasker og utfører enklere ting på bilene, nærmere etter i sømmene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: