[]
[] [firmabil.no] []

BMW avslører ny sekser


Jon Winding-Sørensen



I første kvartal doblet BMW-salget i Kina og endte på 31.000 enheter. Nå skal de mer enn doble lokal produksjonskapasitet. Og frister med en flunkende ny modell.

Så snart Audi blir ferdig med sin A7, er BMW den eneste i klassen uten en firedørs coupé. Den nye nisjen som Mercedes fant opp med sin CLS og som Volkswagen var beundringsverdig rask til å være med å fylle med sin Passat CC.

Men nå skal det ikke ta lang tid før BMW også er der. I Beijing debuterte de en såkalt konseptbil, de kaller den Gran Coupé, men det er helt åpenbart at med de rammeløse vinduene, LED-lysene rund baut og 10 cm lavere enn både 5- og 7-serien, har vi en praktfull deltaker i dette luksus-segmentet.

Ikke bare det. Ta bort bakdørene og kort den litt og vips har vi den nye 6-serien her. Også uten tak vil den funke glimrende.

SE: Spionbilder av ny 6-serie

Med sin nye fleksible plattform-oppskrift (ikke glem hvordan 5 Gran Turismo plutselig ble 7-Serie for deretter å krympe til en 5-serie) er det åpenbart at dette er et party-tricks som ikke koster mye å utføre.

BMW importerer ikke alle bilene de selger i Kina. Sammen med Brilliance har de en fabrikk som produserer 40.000 biler i året. Alt for lite selvfølgelig, så nå skal de to partnerne bygge en ny fabrikk i Shenyang som skal få samlet kapasitet opp i 100.000 biler hvert år.

LES OGSÅ: BMW ekspanderer i Kina

Men BMW-sjef Norbert Reithofer sa da utstillingen åpnet at det var ikke urealistisk å se for seg en produksjonskapasitet på tre ganger det, dersom dagens fremganger fortsatte.

Da takker Kloden for at det også er litt el-bil inne i de planene. For den sammen Reithofer bekreftet at den innovative Megacity el-bilen, som skal markedsføres under et helt annet merkenavn enn BMW eller Mini (Isetta er det mange som tipper – det låter imidlertid ikke helt sannsynlig), er flunkende ny hele veien, og skal være klar til 2013.

LES MER: BMW går elektrisk

Dette blir, ser det ut som, også et ganske stort Kina-prossjekt. Både CATARC (China Automotive Technology and Research Center) og det statlige kraftselskapet State Grid er blandet inn i kjempeprosjektet som også får støtte av statlige spenn, både i Kina og Tyskland.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: