Henning vil slå tilbakeHenning Solberg motiveres av motgang. Når han til helgen kjører Rally New Zealand, er han innstilt på å kjempe i teten fra første meter, og vise at han fortsatt har mye ugjort i rally-VM. Det har vært to løp med mye trøbbel for Henning Solberg og hans kartleser Ilka Minor fra Østerrike. Både i Jordan og Tyrkia var de forfulgt av uhell, spesielt punkteringer. Nå er de klare for et løp på gode, raske veier i New Zealand, og Henning er motivert som aldri før. - Jeg har en god følelse, og vi skal gjøre vårt beste løp på lenge her nede. Jeg håper vi slipper regn, for veiene her er fantastiske slik de har vært under gjennomkjøringen, sier Henning et døgn før han kjører over startrampen i Auckland med sin Ford Focus RS WRC. I forrige VM-runde i Tyrkia måtte Henning og Ilka Minor bryte allerede på første etappe etter å ha slått i stykker et styrestag. - Vi åpnet veldig bra i Tyrkia og var helt i toppen på første mellomtid på første etappe. Men så smalt det. Her skal vi også være med helt fra start. Målet er å vinne første fartsetappe. - Det er helt andre forhold her enn hva vi har hatt i de siste løpene, og jeg starter med et oppsett på bilen som er nærmest identisk med det vi brukte her i 2008. Da leverte vi noen etappetider helt i toppen. - Jeg har kjørt her tre ganger tidligere og har alltid likt dette løpet godt. Selv om løpet er flyttet i år, så er forholdene svært like de som var tidligere, sier Henning videre. På grunn av den store tidsforskjellen var Henning Solberg tidlig på plass i Auckland. Tiden har han blant annet brukt til en seiltur i vinnerbåten fra America’s Cup i 1995, NZL40, sammen med de andre Ford-førerne. - Det var en morsom, men også slitsom erfaring. Det er rimelig hektisk å være mannskap på en slik båt, sier Henning. Henning Solberg har så langt i år kjørt inn til 6. plass både i Sverige og Mexico, mens det ble 9. plass i Jordan og en 25. plass i Tyrkia. Han ligger på en 9. plass sammenlagt i VM etter de fire første rundene. Rally New Zealand, som er årets femte VM-runde, er tilbake i Auckland etter at det er kjørt lenger sør ved Hamilton siden 2006. Dermed er man tilbake på fartsetappene i Whangarei og Kaipara-distriktet der man sist kjørte i 2005. I fjor var ikke løpet med i VM. Startseremonien foregår på havnen i Auckland. I Auckland er også løpets serviceplass. Veiene i Rally New Zealand er kjent for å være av bra standard og de er raske. De minner ikke så lite om de kjente raske veiene i Rally Finland. Samme hopp som i Finland finner man imidlertid ikke i New Zealand. Noen av etappene er en blanding av grus og asfalt, men i hovedsak er det grus som er underlaget. Det er høst i New Zealand, og det kan bli både kaldt og vått under løpet. - Det har vært litt småregn under gjennomkjøringen, men ikke mye. Jeg håper vi slipper regn. Med regn blir ofte forholdene ujevne, og sportslig sett blir det ikke et like bra løp, mener Henning Solberg. Det skal kjøres totalt 21 fartsetapper på til sammen 396,5 km. Det er den lengste distansen som er kjørt i et VM-løp siden Rally Tyskland i august i 2004. Lengste etappe er 32,56 km og kjøres som SS3 og 7 på fredag. Det var Sebastien Loeb fra Frankrike som vant i New Zealand sist løpet var med i VM i 2008. Det er også Loeb som leder årets VM etter fire runde, fulgt av Petter Solberg og finske Mikko Hirvonen. (Kilde: Pressemelding) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |