[]
[] [firmabil.no] []

Reinkarnasjon


Stein Pettersen



Det er 30 år siden Audi lanserte Quattro, så hva passer vel bedre enn en feiring ved å lansere en moderne tolkning av legendariske Ur-Quattro.

Selv om det har gått 30 år er det ingenting som tyder på at konseptet med en rask firehjulsdrevet todørs Audi med plass til fire ikke fortsatt er hett nok. Nye Audi RS 5 er fullstappet med elektronikk, og kanskje den mest vellykkede bilen fra Ingolstadt som bærer RS-merket.
 
Under panseret finner du den samme 4.2-liters V8eren som vi kjenner fra flere Audi-modeller fra før. Retunet og yter nå bortimot sanseløse 450 hestekrefter og denne gangen helt uten pustehjelp.
 
Det blir ikke akkurat mindre spektakulært av at hestene fordeles ut gjennom en syvtrinns toclutchkasse til en oppgradert versjon av Quattro-systemet. Det betyr ny senterdifferensial, samt et nytt system for kraftfordeling mellom hjulene. I tillegg finnes valgmuligheten med såkalt sportdifferensial bak som sørger for å flytte kreftene til det hjulet som trenger det mest.
 
BilNorge hadde gleden av å kjøre en RS 5 med den store utstyrspakka. Det vil si både keramiske bremser, sportseksos og Dynamic Ride Control.

Brutalitet
Audis RS-modeller har alltid sett sinnsykt bra ut på papiret. Ekstreme krefter og ytelsestall som ikke har stått noe tilbake for konkurrentene fra Mercedes AMG eller BMWs M-avdeling.
 
Likevel har det kanskje noen ganger blitt litt i overkant perfekt og klinisk. For all del, TT RS og RS 4 har gjentatte ganger fått meg til å hyle svært høyt og ukontrollert i uforfalsket glede - men RS 5 har tatt det litt lenger.
 
Denne gangen snakker vi om en langt bedre balanse mellom det vi litt slumsete kan kalle lettkjørt, og rendyrket kjøreentusiasme.
 
Det er umulig å ikke la seg fascinere av en V8-motor som i det ene øyeblikket brummer grovt og fornøyd mens den drar opp farten fra lave turtall, og som i neste øyeblikk presser seg opp mot rødstreken på 8300 omdreininger.
 
Enten du lar bilen håndtere giringen selv, eller du bruker spakene bak rattet blir du aldri lei av å høre den fantastiske buldringen i eksosanlegget når du girer ned.
 
Plukk og miks
Med systemet som Audi kaller for Drive Select har du faktisk bortimot uendelige valgmuligheter når det kommer til å skreddersy kjøreopplevelsen for deg selv.
 
Du kan altså velge en innstilling for gassrespons, en for girskift og en annen for styring og en tredje for hvordan sportsdifferensialen skal oppføre seg.
 
Noe av det som virkelig imponerer er støynivået, selv i heftigste tyske motorveihastighet er det godt mulig å prate bortimot uforstyrret – teoretisk sett. I praksis har du mer enn nok med å konsentrere deg om veien, så småprat er ikke akkurat noe du bruker tid på.
 
Fjæringsoppsettet er allsidig. Lar du det stå i automatisk gjør det er god jobb i å balansere mellom det ultrasportslige og komfortable. Audi har faktisk klart å bygge en bil som er rask samtidig som den ivaretar så mye komfort som du kan forvente i en bil som denne.
 
Velg Comfort, og du får hva du betaler for. Trykker du to ganger og slår den over i Dynamic, så er du klar for en hver racerbane du kan finne innenfor en radius av noen hundre mil.
 
Om du velger Individual kan du selv skreddersy hvilke innstillinger som skal gjelde – altså en skreddersydd kjøremaskin bare for deg.
 
Den lange veien hjem. Audi RS 5 er en bil for den som egentlig ikke skal noe sted. Den som rett og slett kjører bil for kjøringens egen del. Om du egentlig er ute etter en rendyrket racerbil finnes det fortsatt biler å velge foran en RS 5, men er på jakt etter en bil til å kjøre tidenes rundtur, gjerne via Nordkapp og Nice, er dette nettopp bilen for deg. Superrask, engasjerende og som alltid gir deg lyst til å ta et par svinger til.
 
Når prisen nå står igjen til slutt, er det ikke for å spare det beste… regn med rett i underkant av 1,6 millioner.
 

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: