Brynildsen lagde showRallyføreren Eyvind Brynildsen (22) vet å flørte med publikum. Da Rally Portugal ble avsluttet med tusenvis av tilskuere ringside inne på Algarve stadion, showet den norske Skoda-føreren mer enn noen annen av VM-førerne. - Når det ikke ble noen topplassering i løpet, så fant vi ut at vi i hvert fall kunne markere oss med et skikkelig show på asfalten inne på stadion. Det ble håndbrekksladder, hjulspinn og røyk rundt hele banen, gliser Eyvind Brynildsen, som høstet ellevill jubel fra tribunen. Bortsett fra den spektakulære avslutningen hadde ikke KNA Varna-føreren mye å juble over i helgens Rally Portugal. Riktignok åpnet han med bestetid i SWRC-klassen inne på Algarve stadion på torsdag kveld, men allerede på første fartsetappe fredag morgen fikk han problemer med sin Skoda Fabia S2000. - Det startet egentlig før vi kom til start på fredagens første etappe. Vi hadde problemer med bensintrykket, og inne på etappen ble det ikke bedre. Vi måtte rett og slett stoppe. Det var elektroniske problemer som forårsaket det hele. Foran lørdagens kjøring ble de feilene mekanikerne oppdaget rettet, men igjen skulle Brynildsen og hans kartleser Cato Menkerud få trøbbel. - Bilen gikk ikke på alle sylinderne, så vi måtte bare rulle gjennom og håpe det beste. Det ble noe bedre på ettermiddagen, og da var vi med blant de tre beste i klassen vår på alle etappene. Vi kom oss gjennom alle etappene på lørdag, sier Brynildsen. På søndagens siste etapper var det dårlig med kompresjon i motoren, og igjen måtte Brynildsen og Menkerud finne seg i å tape mye til konkurrentene. Men de gjorde altså det de kunne for å bli husket hos det rallyglade portugisiske publikummet med sitt show på avslutningsetappen. Til slutt endte Byrnildsen og Menkerud på 9. plass i SWRC-klassen, og tok dermed med seg to VM-poeng. - Målsettingen var helt klart å vinne her, så vi er jo langt fra fornøyd. Men vi har gjennomført løpet, og vi har blitt kjent med forholdene her. Det får vi nytte av neste år. Jeg er fortsatt ung og har mange år foran meg, så all erfaring er verdifull, mener Brynildsen. Sammen med teamet Rene Georges Rally Sport har Brynildsen bestemt seg for å kjøre asfaltløpet Rally Bulgaria 8.-11. juli. Dette løpet teller ikke med i VM for S2000-klassen, men Skoda-føreren vil være med for å skaffe seg erfaring. Det blir også en fin oppkjøring til Brynildsens neste VM-runde i Tyskland som også kjøres på asfalt. - Det har vært noe trøbbel i teamet, men nå kommer det inn nye folk, og etter Rally Bulgaria vil jeg ta avgjørelsen på om jeg vil fortsette med teamet resten av sesongen, sier Eyvind Brynildsen. Hans neste VM-løp er Rally Tyskland 20.-22. august. Allerede førstkommende helg håper Brynildsen å kunne stille til start i NM-runden Rally Aurskog Høland.
Resultater S-WRC Rally Portugal 1. Jari Ketomaa/Mika Stenberg, FIN, Ford Fiesta S2000, 4t 7min 36,1sek 2. Xavier Pons/A Haro, ESP, Ford Fiesta S2000, +3.32,2 3. Michal Kosciuszko/Mciek Szczepanisk, POL, Ford Fiesta S2000, +5.27,4 --- 9. Eyvind Brynildsen/Cato Menkerud, NOR, Skoda Fabia S2000, +28.23,9
Poengstilling S-WRC 1. Xevi Pons, Spania, 86 2. Jari Ketomaa, Finland, 58 3. Per-Gunnar Andersson, Sverige, 50 4. Martin Prokop, Tsjekkia, 48 5. Eyvind Brynildsen, Norge, 42 6. Patrik Sandell, Sverige, 34
Terminliste Eyvind Brynildsen NM/VM rally 2010: 9. januar: Sigdalsrally, brøt 23. januar : Mountain Rally, 2. plass 11-14. februar: Rally Sweden, 5. plass 4-7. mars: Rally Mexico, 4. plass 1-4. april: Jordan Rally, 2. plass 27-30. mai: Rally Portugal, 9. plass 19-22. august: Rally Tyskland 30.sep-3.okt: Rally Frankrike 11-14. November: Rally Storbritannia (Kilde: Pressemelding) Artikkel fra www.firmabil.no URL: |