[]
[] [firmabil.no] []

Økt rekkevidde for el-biler


Stein Pettersen



Det er lett å tenke på batteriutvikling og programvare når vi snakker utvidelse av rekkevidden til elektriske biler. Dekk er imidlertid trolig den enkleste veien til økt rekkevidde.

Vi har sett biler som Nissan Leaf komme med superavanserte løsninger for energikontroll og, ikke minst, komponenter av svært kostbart materiale for å senke vekten.

Ti prosent

Om vi skal stole på Michelin vil elektriske biler kunne øke kjørelengden med minst ti prosent ved å bytte til dekk som er spesialutviklet til formålet.

Under BilNorges besøk på Michelin Challenge Bibendum i Rio, ble dette demonstrert med stor tydelighet.

Prototypen av Michelin EV er et dekk som ikke er videreutviklet med utgangspunkt i et ordinært bildekk, men snarere spesialutviklet nettopp for denne type formål.

Filosofien er enkel. En elektrisk bil skal være lett, og dermed trenger den ikke å være designet for å bære tung vekt eller sportslig kjørestil.

Retro

Resultatet har blitt et dekk som har større diameter, men samtidig er smalere. Tankene går tilbake til førkrigsbiler, altså den reneste retrodesign.

Ekspertene forklarer at økningen i diameter, vil gi mindre rullemotstand, mens profilen faktisk bidrar til bedre aerodynamikk. Det er nemlig slik at når det kommer til luftmotstand, blir et rullende dekk ikke ulikt en firkantet blokk.

Diameteren på dekket gjør også at dekket ruller færre ganger på en gitt distanse, noe som er bra for holdbarheten. Det vil igjen si at dekket belaster miljøet mindre fordi det tar lenger tid før det må byttes ut.

Michelin sier også at EV-dekket skal gi godt grep. Selv på våt asfalt skal dekket gi mer enn tilfredsstillende bremselengde.

Franskmennene ville ikke avsløre om de har gjort avtaler med elbilprodusenter om å teste ut dekket, men dette kan være et viktig steg i riktig retning for økt rekkevidde.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: