[]
[] [firmabil.no] []

Ny dobbel for McLaren


Stein Pettersen



Det ble et spennende løp i Canda der Lewis Hamilton for andre løp på rad vant foran teamkollega Jenson Button.

McLarens satsing på å starte med de myke dekkene viste seg til syvende og sist å være vellykket og Lewis Hamilton kunne sikre seg sin andre seier på rad, og med Jenson Button på andre plass ble dagen perfekt for McLaren.

Tredjeplassen var det Ferrari og Fernando Alonso som sikret seg foran Sebasitian Vettel og Mark Webber. Dermed ble det nok en litt skuffende helg for Red Bull som har vært suverene så langt i år.

Vettel hadde i følge teamet et problem med bilen, og fikk stadig beskjed om å ta det med ro, mens Webber mistet ledelsen da hans strategivalg om å vente med de supermyke dekkene helt til slutt viste seg å være feil.

Hard mot dekkene
Dekkslitasje ble et tema gjennom hele helgen. Det viste seg raskt at de myke dekkene tålte svært lite, og Hamilton som startet på myke dekk fikk allerede etter bare noen få runder problemer med grepet.

Webber som startet som nummer sju etter at han fikk fem plasser straff for å bytte girkasse, tok raskt inn på Hamilton, Vettel, Alonso som lå som et tog i front. I det samme han tok dem igjen gikk Hamilton i pit samtidig som Alonso – Ferrari var litt raskere og ut av pitlane kjørte de to side om side, det var imidlertid spanjolen som var først ut fra depot.

Dermed var Red Bull i ledelsen, men også de hadde problemer med dekkene, og Alonso, Hamilton og Button tok innpå duoen med så mye som et sekund per runde.

På runde 12 og 13 valgte de to Red Bull bilene ulik strategi, Vettel gikk for de supermyke dekkene mens Webber utsatte det obligatoriske stintet med myke.

På dette tidspunktet var det Sebastian Buemi som ledet løpet men fikk raskt Alonso og Hamilton helt opp i bakvingen.

Hamilton forbi
Alonso forsøkte å passere Buemi på utsiden inn i hårnålsvingen, noe som ga Hamilton muligheten til å få høyere hastighet ut og plutselig hadde han gått fra tredje til første plass.

Alonso hang godt på Hamilton, og etter hvert som det neste dekksettet også begynte å slites ble han stadig mer truende. I det spanjolen så ut til å sette inn det avgjørende støtet gikk Hamilton igjen inn i pit for å bytte dekk igjen.

Også Alonso, Vettel og Button fulgte Hamiltons eksempel, mens Webber ble liggende ute. Til å begynne med så det ut til å være en god plan, og australieren skaffet seg ti sekunders ledelse.

På runde 39 var det imidlertid mer eller mindre slutt for Webbers dekk, og mye trafikk gjorde det ikke enklere for ham. Hamilton var rett bak ham, og passerte Webber på runde 49. Da gikk Red Bull-føreren i depot for sitt sett med myke dekk.

Vettel kunne ikke holde tempoet til McLaren og Alonso, og teamet ga ham i tillegg beskjed over radioen om at det var problemer med bilen, og at han måtte konsentrere seg om å ta bilen til mål.

Feil eller uflaks?
Dermed ble det en kamp mellom de to McLaren-førerne og Alonso. Med bare 15 runder igjen ble Alonso liggende bak Karun Chandhoks Hispania, og mistet momentet, dermed kunne Button komme seg forbi spanjolen og legge til rette for dobbeltseier.

For Alonso var det nok likevel svært tilfredstillende å være tilbake på pallen etter to vanskelige løp.

For Nico Rosberg ble resultatet bedre enn det lenge så ut til å kunne bli. Han slet på den første runden, men kom til slutt inn på en sjetteplass foran Robert Kubica.

For Michael Schumacher ble det en dårlig dag på jobben, han måtte i depot tre ganger, og var enda så mye som fire sekunder per runde bak på det siste stintet.

Sjekk alle rundetider og detaljer fra løpet her


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: