[]
[] [firmabil.no] []

Kostbar kjøreglede


Stein Pettersen



BRUKTBIL: Mange som drømmer om BMW 5-serie må slå seg til ro med en bruktbil. Selv disse er kostbare å kjøpe og kan bli dyre å eie.

For mange er en bakhjulstrukket BMW selve inkarnasjonen på kombinasjonen av sportslighet og komfort. Helt siden den første bilen med dette navnet dukket opp i 1972, har den appellert til bilentusiaster.

Nye modeller kom i 1981, 1988, 1996 og 2003. Det er denne siste generasjonen, kalt E60, vi ser nærmere på her. Stasjonsvognutgaven Touring kom i 2004.
 
De fleste av disse bilene er som BMW'er flest - de har bakhjulsdrift. Men en god del med de større motoralternativene finnes også med firehjulsdrift, som på bayersk heter X-drive.
 
På motorsiden finnes det mye å velge i – rekkeseksere er vanligst på bensinsiden. Med 520i som yter 170 hester som den minste, og så går det via 192 til 231 hestekrefter i 525 og 530.
 
På vei opp til toppen av bensinnæringskjeden står 4,4-liters V8er på 333 hester, før det hele avrundes med motoren i M5 som er en fantastisk V10-motor med 507 hestekrefter.
 
I Norge har det imidlertid vært mest vanlig med diesel, både blant dem som er solgt nye her til lands, og de som er importert. Her er det 525d med 177, 530 med 218 og 535 med 272 som gjelder. Særlig de to største av disse gir deg stor grad av sportsbilfølelse, selv om det lukter lastebil når du fyller tanken.
 
Førerens bil
 
BMW 5-serie har alltid vært en bil for entusiaster, årsaken ligger i tillegg til motorer selvsagt i kjøreegenskapene. Uansett om det er langtur nedover kontinentet eller hurtigtransport på småsvingete veier, er dette en bil som spiser mil.
 
Enkelte biler er levert med Adaptive Drive som gjør bilen enda mer direktestyrt og morsommere. Det at stabilitetskontrollen har to trinn gjør at du kan kjøre mer sportslig på vinterføre, med et lite sikkerhetsnett om du virkelig skulle gjøre deg bort.
 
At føreren bokstavelig talt sitter i høysetet er også tydelig når du setter deg bak rattet. Dette er en bil som i all hovedsak er svært godt ergonomisk utformet for føreren – knapper sitter der du forventer og kvalitetsfølelsen på interiøret er premium.
 
Like ergonomisk er ikke systemet for å styre radio og eventuell navigasjon. I-drive som ble introdusert på 7-serie er minimalistisk, men krever mye trening og litt velvilje for å kunne kalles funksjonelt.
 
Vær oppmerksom på at det finnes flere setealternativer i 5-serie, noen av dem svært avanserte, mens andre er mer av den enkle typen.
 
Stille og trygg
 
Det er imidlertid ikke noe problem å være passasjer i denne bilen heller. Bakseteplassen er behagelig, så lenge du slipper å sitte i midten. Sitteputene på sidene er bra. Selv om ikke benplassen er størst i klassen, er det bra om ikke den som sitter foran ikke må ha setet helt i bunn.
 
En av tingene som bidrar til kvalitetsfølelsen i 5-serie er støynivået. Bilen er godt avdempet både for vind- og veistøy.
 
Kollisjonssikkerheten er bra. Selv om det ikke ble mer enn fire stjerner i EuroNCAP da bilen ble testet i 2004, skal man merke seg at bilen oppnådde hele 42 poeng i barnebeskyttelsestesten, som lenge var den nest beste poengsummen som er oppnådd.
 
Elektronikk
 
5-serie er en avansert bil, og det gjør også at elektronikk er en av de tingene som dukker opp på feilstatistikkene. Tidlige utgaver har hatt problemer med dataenheten som holder orden på enhetene som er koblet til det avanserte fiberoptiske datanettet.
 
Sjekk at navigasjon og øvrige ting knyttet til iDrive fungerer som det skal. Styr unna biler som har ettermonterte DVD-skjermer og annet uoriginalt utstyr koblet til bilens multimediasystem, det har lett for å bli problemer. Airbaglampe som lyser, er som regel feil med sensor i sitteputa.
 
Sjekk at åndingsfilter (diesel) er skiftet. Ulyder bak kommer fra dårlige foringer i bakre hjuloppheng. Sjekk også ulyder i hjullager, særlig foran.
 
Enkelte eiere har opplevd problemer med hydraulikksystemet Dynamic Drive, noe som kan bli dyrt å reparere. Det samme gjelder nivåregulering bak på Touring.
 
Rustbeskyttelsen er generelt god hos BMW. Panser og framskjermer er i aluminium, det samme er hjuloppheng både foran og bak.
 
Dyrt
 
Sammenlignet med andre bruktbiler er BMW en dyr bil. En av grunnene er nok at denne generasjonen 5-serie ser ganske lik ut, om det er en 2003 eller en 2009-modell, og selvsagt at nybilprisen er svært høy. Bruktimport er vanlig på BMW, og som vanlig er det grunn til å sjekke servicehistorikk på disse ekstra nøye.
 

Først publisert i Bil nr 4-2010.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: