Sommerbil med utfordringer
BRUKTBIL: Solen kryper stadig høyere på himmelen, og en billig kabriolet kan friste mange av oss når vi vet at våren og sommeren nærmer seg. Peugeot 206 CC er en slik, men det er flere ting du må være oppmerksom på. Allerede i 2001 kom cabrioletversjonen av småbilen 206. Bilen ble raskt populær, særlig sørover i Europa, der den ble en yndet bil nummer to for familien. Også her hjemme har det blitt solgt en god del biler. Mange falt nok for kombinasjonen av en relativt billig bil som også fremsto som mer premium, i hvert fall sett fra utsiden. Det kom en liten ansiktsløftning av bilen i 2003, men forskjellene er relativt små. Kvikke kjøreegenskaper Den vanligste motoren i 206 CC er helt klart 1,6-literen med 109 hestekrefter. Denne ble levert med en ikke svært oppskrytt automatkasse, av den typen som gjør at du lett kan føle tendenser til nakkesleng. Det finnes også en toliters motor på 136 hestekrefter, men den er sjelden her hjemme. Ute på veien oppleves den lille Peugeoten som kjøreglad. Ikke minst den relativt presise styringen bidrar til dette. Vær imidlertid oppmerksom på at overgangen mellom understyrt og overstyrt kan inntre relativt brått om du provoserer bilen for mye. Som alltid kan det være smart å se etter biler som har ESP, og dermed kan redde deg ut av eventuelle ubehagelige situasjoner. Ikke helt optimalt Den første lille motforestillingen er sittestillingen. Det er vanskelig å få justert sete og ratt på en måte som gjør at du sitter godt. Optimal kroppsbygning er rett og slett korte ben og lange armer. I baksetet gjør de svært rette ryggene og små sitteputene dette til en bil for svært små barn. Men ettersom de skal sitte i ganske store barnestoler, er det vanskelig å bruke denne plassen til annet enn bagasje. På den positive siden er interiør, instrumenter er lettleste, og resten av innredningen kjennes funksjonell og helt greit solid ut. Dessverre bråker det en god del både med og uten tak, så det krever en del tilvenning og toleranse. Bagasjeplassen er bra, i hvert fall så lenge du har taket på. Da er det til gjengjeld meget stort, så det å ta denne bilen ned til hytta med taket på, og så kjøre takløst mens du er der, er en fin kombinasjon. Se opp for rust og lekkasjer For biler i denne klassen var Peugeot tidlig ute med ståltakskabriolet. Dette førte nok til en del innkjøringsproblemer, og vannlekkasje gjennom taket er ikke helt uvanlig. Som regel har årsaken vært dårlige lister, så ta gjerne bilen gjennom en vaskemaskin for å sjekke at alt er tett, før du legger pengene på bordet. Det er også smart å kjøre taket opp og ned noen ganger for å sjekke at alt går greit for seg, uten noen ulyder. Rustbeskyttelsen er ikke den beste, faktisk dårligere enn på 206-modellene med tak. Årsaken er at rusten har fått tak i de konstruksjonsendringene som er gjort for å forsterke bilen. Andre ting som er en svakhet på disse bilene er eksosanlegg, og deler av forstillingen, blant annet stabilisatorstag. Her vil du raskt kunne høre ulyder om du finner en vei med hull. Lyder som høres mer ut som klonking kan være dårlige foringer, og kan fort vekk koste deg 5.000 kroner om de må byttes. Sjekk også dunking fra motoren, det har nemlig vært en del problemer med dårlige motorfester. Jevnt over gjelder det å sjekke servicehistorikk - se hva som er byttet på bilen du ser på. Vente til høsten? Som for alle cabrioleter er det slik at prisene selvsagt er høyest når det er sol og varmt i været. Har du tålmodlighet, kan du gjerne vente til høsten for å se om prisene synker. I så fall kan det jo være greit å følge med på prisene allerede denne sommeren, for å se hva som faktisk er et godt kjøp. Til tross for en del advarsler, er 206 CC et morsomt og sjarmerende bekjentskap. Om du sjekker problemområdene, kan du skaffe deg en billig og morsom sommerbil, som også kan brukes på vinteren. Først publisert i Bil nr 8/9-2010.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |