[]
[] [firmabil.no] []

Nissans nye baby-crosser


Terje Ringen
Tekst og foto



FØRSTEINNTRYKKET: Vi har kjørt Nissans mest kompakte crossover. Juke vil bli elsket og hatet for sin dristige design.

Nissan tok vågale grep da de kuttet produksjonen av ”normale” biler som Primera og Almera til fordel for såkalte crossovere.

Først ut var store Murano som er takket være ”feil motorer” har vært et sjeldent syn i Europa, men desto mer populær på den andre siden av Atlanteren. Nå kommer den imidlertid med en ny dieselmotor som kan endre på dette.

Etter Murano fulgte Qashqai og den større Qashqai+2 som raskt fikk en stor tilhengerskare, ikke minst i Norge hvor den etter første halvår er nest mest solgte bilmodell, kun slått av Golf.

Når Nissan nå lanserer sin kompakte crossover, tar de sine hittil mest dristige designgrep. Utseendet vil nok skremme mange fra å nærme seg, men det vil også appellere til de med et mer åpent sinn. Vi dro til Frankfurt for en første prøvetur.

LES OGSÅ: En ny Jukeboks

Sport-SUV

Det mest ekstreme ved Juke er fronten med kombinasjonen av runde og avlange lykter. Hekken er mer lettspiselig, med høye skuldre og store baklykter. Den tar seg virkelig godt ut. Ulempen er en kraftig D-stolpe som hindrer utsyn skrått bakover. SUV-inspirasjonen er tydelige i de markante skjermbuene og bilens lave regioner.

Interiøret er praktisk med nedfellbare seter, et brukbart bagasjerom på drøye 250 liter og mange smarte oppbevaringsløsninger. Og Juke er større enn de fleste biler den skal konkurrere mot i kompaktklassen, trauste volumselgere som Polo, Yaris og 207.

Sittestillingen er relativt høy og setene i modellene vi prøvekjørte ga brukbar sidestøtte. Rattet kan kun justeres i høyde, ikke i lengderetning, noe som kan by på utfordringer for enkelte.

På dashbordet kan du velge mellom klimakontroll og kjøremodus (D-Mode). Kontrollorganene endrer utseende og innhold etter hvilken av disse du velger.

I D-Mode kan du påvirke bilens egenskaper, som gassrespons og styring. Valgmuligheten heter Normal, Sport og Eco.

Mest diesel

Vi kjørte en bil utstyrt med 1,5-liter dieselmotor og 6-trinns manuell girkasse som utvilsomt blir bestselger i Norge. Du får ikke automatkasse i kombinasjon med denne motoren. 110 hester og et dreiemoment på 240 Newtometer fra 1750 omdreininger passer svært godt i den kompakte crosseren.

Vi fikk også anledning til å prøve toppmodellen med en meget sprek 190-hesters turbo bensinmotor og firehjulsdrift. Fullt utstyrt får denne en prislapp på nesten 400.000 kroner og blir dermed et sjeldent syn på veien. Tredje alternativ er en 1,6-liters bensinmotor med 117 hk.

Juke er bra støydempet og virker meget godt sammenskrudd. De første bilene kommer til Norge i november, og den som tør prøve en Juke, på tross av et radikalt utseende, vil få en positiv opplevelse.

 

 

FAKTA Nissan Juke 1,5 dCi DPF Tekna

Motor:

4-sylindret common rail diesel, 1481 ccm.

Effekt:

81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
240 Nm v/1750

Mål:

414/179/157 cm (L/B/H)

Akselavstand:

253,0 cm

Egenvekt:

1285 kg.

Bagasjerom:

354-797 liter.

Aks. 0-100 km/t:

11,2 sek.

Toppfart:

175 km/t.

Snittforbruk:

0,51 l/mil.

CO2-utslipp:

134 g/km.

Pris:

kr 260.500 (fra kr 227.500 med 1,6 bensin)

Lansering:

November 2010

 

Konkurrenter: Mini Countryman, VW CrossPolo (Audi A1, Mini, Alfa MiTo, Citroën DS3 mht. design)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: