[]
[] [firmabil.no] []

De to musketerer


Stein Pettersen



BILTEST: Kampen om kjøperne i kompaktklassen er beinhard. Vi har sjekket ut to franske utfordrere for å finne ut hva de har å tilby deg.

Først publisert i Bil nr 6-2009

Det er ikke tilfeldig at bilene i dette segmentet kalles Golf-klassen. Den har satt standard gjennom mange år, og gjør det vanskelig, særlig for de mindre utfordrerne, å sette skikkelig press. 
 
Salgstallene for 2008 taler sitt tydelige språk. Drøyt 5000 valgte Golf – til tross for at det store deler av året var en utgående modell, mens snaut 2000 valgte Peugeot 308 som var ny høsten 2007.
 
I sitt siste modellår av Renault Mégane ble det solgt 217 biler. Nå er en ny Mégane på plass – spørsmålet er om det vil ha noe som helst å si for salgstallene.
 
Begge fremstår som fine familiebiler, og kan gi grei økonomi, særlig om man har et litt langsiktig forhold til eierskapet.
 
Spørsmålet er om disse to franske utfordrerne har noe å tilby som du ikke får like bra i en tysk, japansk eller koreansk kompaktbil.
 
Peugeot 308 1.6 HDi Premium
 
Denne bilen ble første gang vist som en ny bil sommeren 2007. I praksis er den bygget på plattformen til forgjengeren 307, men redesignet og betydelig oppgradert ikke minst på sikkerhetssiden.
 
Arven fra forgjengeren har preget bilen siden den var ny. Mens 307 var et gedigent sprang fra 306, og en reell trussel for sine konkurrenter, har aldri 308 vært i stand til å komme i denne posisjonen.
 
Føles trygg
 
Man kan muligens si at 2000 bilkjøpere ikke kan ta feil. Peugeot 308 fremstår som et godt valg for den som har punkter på listen som; god innvendig plass, komfort, motorkraft og et ryddig førermiljø.
 
Komfort har en tendens til å gå utover noe annet. 308 føles trygg og stabil på veien, men styrefølelsen er ikke den beste. Det kan virke som den elektriske servoen gjør at avstanden til veien føles lenger enn den egentlig er.
 
Den myke fjæringen gjør at bilen krenger en del om du presser den i svingene. Også da oppfører den seg trygt, ESP-systemet trer inn når bilen understyrer – og guider deg ubesværet tilbake i riktig spor.
 
Det er imidlertid langt frem til styrefølelsen i en bil som Ford Focus – og i konkurranse med nye Mégane fremstår den også som litt gammeldags.
 
Sitter godt
 
Komfort er et plussord som kommer tilbake når vi setter oss inn i 308. Selv undertegnede på 1.90 har ikke problem med å finne en god sittestilling. Setene har godt med innstillingsmuligheter og støtten i setet er god – også i lengderetningen.
 
Når du har funnet riktig høyde og avstand for setet, samt fått justert rattet tilsvarende, vil de fleste finne seg godt til rette.
 
Støynivået er lavt, både på tomgang og i normal fart, selv om våre målinger viser at den ligger hårfint over Mégane.
 
Kvalitetsfølelsen er det heller ikke noe å si på. Det er ikke spesielt spennende, men det som skal være mykt og polstret kjennes bra ut, og knapper og hendler fungerer fint.
 
Frontruten er trukket langt frem, noe som gir et tilsvarende digert dashbord. Det gjør at oversikten fremover i bilen blir litt dårlig når du skal snike deg inn på en parkeringsplass. Til gjengjeld får du svært god plassfølelse fra førersetet.
 
Sikkerhetsnivået er bra – den har fem stjerner i EuroNCAP, syv kollisjonsputer og Isofix i passasjersetet og de to hovedsetene bak.
 
Bagasjeplassen er mindre enn i Mégane, og innlastingen skjemmes litt av den høye terskelen.
 
Flott motor
 
Peugeot 308 har et veldig bra motorprogram. Men rosinen er faktisk denne 1.6-liters dieselen som er utviklet av PSA-konsernet.
 
Den er ikke ny, men har i flere år nå vært en av de klart beste små dieselmotorene i denne klassen. Den finnes også både i Citroën, Volvo og Ford, og er kraftig, effektiv og relativt støysvak.
 
Dreiemomentet på 240 newtonmeter er tilgjengelig fra 1750 omdreininger. Det gir en fleksibel motor som kjennes sterk ut.
 
I vår 308 kombineres den med en sekstrinns manuell gearkasse. Den oppleves som helt grei, men dårligere enn den som sitter i Megane, og kunne vært enda mer presis.
 
 
LES VIDERE:
 
- Renault Mégane
 
- Konklusjon
 
- Testvurdering og poeng Peugeot 308
 
- Testvurdering og poeng Renault Mégane

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: