DeZir fra fremtiden
Renault viser DeZir Concept på høstens Paris-utstilling. Den skal gi oss hint om fremtidens biler. DeZir er den første av en serie konseptbiler vi skal møte i tiden fremover. Felles for alle er at de er utviklet av et team under ledelse av Laurens van der Acker. Publikum kan stifte bekjentskap med denne røde, strømlinjeformede kreasjonen hvis de besøker Paris-utstillingen i oktober. Konseptene skal være inspirert av forskjellige faser i livet vårt, som den første forelskelse, å reise rundt i verden, etablere familie, starte i arbeid, ta seg tid til å leke og bygge seg visdom. DeZir står for forelskelsesfasen. Vi har her en toseters coupé med markante skjermbuer rundt 21-tommers hjul. Og siden vi snakker om forelskelse sitter de to om bord selvsagt i en sammenhengende sofa. Bilen mangler bakrute, den vinkelen dekkes av videokameraer som gir panoramabilder på dashbordet. Dørene er av måkevingetypen, og åpner seg hver sin vei – visstnok for å symbolisere yin og yang – harmoni. DeZir er utformet av lette materialer og veier bare 830 kg. Målene er 4,225 x 1,968 x 1,163 meter. For å åpne dørene trenger du en takhøyde på minimum 2,258 meter. Legg til en akselavstand på 2,582 m og en bakkeklaring på 110 mm, så har du de viktigste målene. Drivlinjen er selvsagt elektrisk – det er jo i den leia Renault mener fremtidens biler hører hjemme. Motoren er den samme som vi får møte i produksjonsmodellen Fluence som snart skal på markedet. Med en Li-ion batteripakke på 24 kWh har DeZir en potensiell rekkevidde på 160 km. Batteriene kan lades på forskjellige måter – i løpet av 8 timer fra standard strømnett, hurtigladning fra spesielle 400V-anlegg, eller batteriene kan skiftes ut med QuickDrop-teknologi. Elmotoren byr på 150 hk og et maks dreimoment på 228 Nm. DeZir kan visstnok ta seg fra stillestående til hundre på under fem sekunder. Potensiell toppfart er 180 km/t. Elbilene fra Renault og Nissan nærmer seg lansering, men det tar nok lang tid før de får så ekstreme former som DeZir. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |