[]
[] [firmabil.no] []

Fleksible kasser


Trygve Bæra



BILTEST: En sjelden duell denne gang: En tsjekker utfordrer en franskmann, begge med kasseform og fleksible seteløsninger. Hvem står igjen som vinner etter at våre ti testdisipliner er gjennomført?

Først publisert i Bil nr 4-2009.

En MPV-bil, Multi Purpose Vehicle, er ofte definert som en blanding av en minibuss og en forvokst stasjonsvogn, og med fleksible muligheter for å sjonglere mellom seter og bagasjeplass.
 
MPV-begrepet omfatter et bredt spekter, for bilene kan ha sju, seks eller fem seter. Duellen denne gang omfatter to av de små med fem seter.
 
Utvendig lengde skiller 14 cm, men begge har «kasseform» og er ganske like når det gjelder akselavstand.
 
Yeti har lånt akselavstanden fra Golf og Octavia, mens C3 Picasso har en avstand mellom akslene som ligger omtrent midt mellom C3 og C4.
 
I høysetet
 
Dette er biler som både sjåføren og passasjerene i større grad setter seg inn i enn ned i.
 
Fra førersetet i C3 Picasso har du god oversikt, dashbord og midtkonsoll er fremfor alt enkle – her går du deg ikke vill i knapper og brytere.
 
Frontruta er uvanlig rett, men du har likevel god sikt på skrå fremover takket være store trekantvinduer på hver side.
 
Det er ikke så lett å finne en optimal sittestilling. For det første ville vi hatt mer lengderegulering på rattet for å få riktig avstand til både pedaler og ratt, og dessuten er fothvileren for venstrefoten for liten til å gi komfortabel støtte.
 
Picasso ser mindre ut enn sin rival, og utvendig bredde skiller da også 6 cm, men inn-vendig er forholdet et annet på grunn av tynnere dører.
 
Kupébredden i forsetet går nemlig i franskmannens favør med 2,5 cm. I baksetet er derimot Yeti bredest, men den byr ikke på den beste lengden for passasjerenes ben.
 
En detalj som får et minustegn i testprotokollen for C3 Picasso er at varsellampen for fjernlyset – den blå som sier at du blender møtende trafikk – er plassert helt til høyre på det midtstilte instrumentpanelet, med andre ord helt utenfor et normalt synsfelt.
 
Sittekomforten i førersetet er alt i alt best i Yeti. Den har det beste setet, vi finner raskt en god og riktig sittestilling, og den har en forbilledlig fothviler for venstrefoten. At Yeti har en høy og bred dørterskel ser du resultatet av på buksebena hvis bilen er skitten.
 
Instrumentpanelet i Yeti er mer tradisjonelt enn hos rivalen, men det er meget oversiktlig og lettlest – bortsett fra hvis du har lang overkropp.
 
Høye personer vil nemlig ha problemer med å se alle instrumentene fordi de blir delvis skjult av rattet.
 
Alt på plass
 
Plassen i bagasjeavdelingen er forbausende lik i de to bilene, det er marginale forskjeller i volum som går i favør av Yeti.
 
Begge bilene har «bare» fem seter – men fleksibiliteten er til stede i fullt monn, og den begynner allerede ved at baksetene i begge bilene kan skyves ca 15 cm i lengderetningen.
 
I praksis kan du dermed velge enten god benplass i baksetet eller rundt 100 liter større bagasjeplass – eller du kan velge mellomløsningen med ett sete skjøvet frem og det andre tilbake.
 
Alle tre baksetene kan tas ut av Yeti med enkle håndgrep. Fjernes bare midtsetet, kan de to ytterste setene flyttes ett hakk inn, og dermed blir det akseptabel plass for to røslige baksetepassasjerer.
 
Avhengig av hvordan bakseteryggene «pakkes sam-men» kan lastelengden i Yeti bli 151 cm, eller begrenset til 125 cm hvis du trenger flatt gulv.
 
I Picasso er det meget enkelt å legge ned bakseteryggen når du står i den åpne bakluka. Ryggen vippes frem med et enkelt grep med en hånd, sitteputa følger med fremover, og gulvet blir helt flatt så sant den dobbelte bunnen i bagasjerommet er på plass.
 
LES VIDERE:
 
- Del 2
 
- Konklusjon
 
- Testvurdering og poeng Citroën C3 Picasso

- Testvurdering og poeng Skoda Yeti


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: