Kraftsenteret
NETTKJØRT: En meget god boxerdiesel og firehjulstrekk gjør Subaru Impreza lett å like. Hva er dette? Impreza er Subarus utfordrer i Golf-klassen. Med firehjulsdrift som standard, og med den strålende boxer-dieselen på 150 hester, er den et spennende alternativ for den som er på jakt etter sportslige kjøreegenskaper kombinert med tryggheten som følger med kreftene fordelt til alle fire hjul. Kompaktklassen byr på mange tøffe konkurrenter, som Volkswagen Golf, Opel Astra, Toyota Auris, Peugeot 308 og Ford Focus. Tredje generasjon av Impreza kom på slutten av 2007, og har med sitt særpregede design splittet meningene om bilen. Moderniseringen er tydelig, og både interiør, dynamikk og kjøreegenskaper fikk et klart løft. Med en startpris på rundt 300.000 kroner, er det nok også mange av de som ser på firehjulstrekk, som også vil se mot Nissan Qashqai, Skoda Yeti og den nye Mitsubishi ASX. Hvordan er den? Til tross for at Impreza ikke er i nærheten av å levere den skarpe styringen som for eksempel Ford Focus, leverer den likevel en kjøreopplevelse det er lett å bli glad i. Mye av dette kan man takke den toliters boxerdieselen for. Motorkonstruksjonen gir nemlig bilen et lavt tyngdepunkt, noe som igjen kommer til syne i kjøreegenskapene - både når det kommer til balanse og stabilitet. Effekten er imponerende, 150 hester og 350 Nm gjør at man har krefter tilgjengelig som ikke er helt vanlige i denne klassen. Det store luftinntaket på panseret gjør at tankene går mot verstingutgaven, WRX STI. Og selv om det er et godt stykke opp til ytelsene i denne, føler man virkelig at man sitter i en GTI-bil. 0-100 tallet ikke er veldig imponerende, men det er opplevelsen av akselrasjon når bilen allerede er i bevegelse. Girkassen står kanskje ikke helt i stil til GTI-preget for øvrig. Ikke at den er dårlig, men den virker litt tung, muligens som et resultat av wiresystemet den benytter. På sommerføre merker man kanskje ikke mye til det Subaru kaller Symmetrical AWD, men systemet gir bilen et strålende veigrep, særlig når man finner svinger der man kan utnytte kreftene i motoren ut av svingene. Kjøreegenskapene er som tidligere nevnt sportslige, men samtidig ivaretar man komforten på en fin måte. Subaru får, delvis med rette, ofte kritikk mot interiøret. Det skal sies at det har blitt mye bedre i de nye generasjonene av deres biler, men sammenlignet med enkelte konkurrenter, som for eksempel Opel Astra, har man fortsatt et langt stykke å gå. Til gjengjeld har Subaru rykte på seg for å lage biler som henger godt sammen, og om interiøret ikke er det mest sofistikerte, tåler det å bli brukt. Vår testbil er av utstyrnivå Sport Premium, og de tilhørende sportssetene gir god sidestøtte, men kunne enda vært litt bedre i lengderetningen for de lengste av oss. Bakseteplassen er absolutt godkjent, mens bagasjerommet lider litt under det høye gulvet som følger med den plassen som drivlinjen knyttet til bakakselen må ta deler av skylden for. 301 liter bagasjerom er litt i den nederste delen i segmentet. Bør jeg kjøpe en? Med diesel og firehjulsdrift blir ikke Subaru Impreza noen billig utfordrer i kompaktklassen. Testbilen, 2,0D Sport Premium, koster kr 334.900. Da er til gjengjeld alt du trenger og forventer av ustyr på plass. For den som er svak for sportslige kjøreegenskaper og svært god fremkommelighet, er absolutt Impreza en bil man bør ta med i vurderingen. Utseendet kan det være delte meninger om, men erfaringen tilsier at bilen ser bedre ut når du ser den ute på veien, enn hva det gjør bare på bilder. Er du ute etter et stort bagasjerom, kan det være at du bør ta med barnevogn eller Amerika-kofferten før du bestemmer deg for å kjøpe. Vil du spare 30.000, kan du gå for utstyrnivået som heter Comfort, men etter vår mening får du med Sport Premium mye for de pengene, som sportsseter, 17-tommers felger, bedre underholdningsanlegg, navigasjon, xenonlys, tåkelys, ekstriørdetaljer og fartsholder.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |