Batteri-garanti nødvendig
For å nå kommende elbil-salgsmål blir det stadig viktigere med gode batteriløsninger, garanti eller leasing, for å sikre restverdiene, sier EurotaxSchwacke.
Usikre restverdier
Det er ikke noe som kommer til å stanse utviklingen av alternative drivlinjer, sier EurotaxSchwacke i en ny studie. ”Men”, føyer de til, ”uten statlig hjelp, eller en måte man kan sikre restverdiene på, vil det være tungt å selge dem i de antall myndighetene håper på eller planlegger”.
Det er ingen overdrivelse å si at når det gjelder bruktbiler vet EurotaxSchwacke hva de snakker om. Og når de sier at salget av nye elbiler er avhengig av at kundene kan være forholdsvis trygge på restverdien er det en viss grunn til å tro på dem.
”Det er jo så enkelt”, sier EurotaxSchwacke, ”at risikoen for å måtte skifte hele batteripakken i en mellomklassebil fort kan oversettes til oppunder 100.000 kroner. Blir denne risikoen redusert vil restverdien automatisk øke”.
Subsidieringer og spesielle trafikkregler
Det er verd å presisere at EurotaxSchwackes bekymring ikke bare gjelder rene elbiler, men også fullhybrider og modeller med range extenders. Alle biler med omfattende batteripakker, ofte med hi-tech og derved meget kostbare løsninger, er det de snakker om.
Det pekes forresten på at restverdier også i en viss grad kan henge sammen med myndighetenes subsidieringer, eller med spesielle trafikkregler som sikrer disse bilene fordeler. Fri innfart til storbykjerner for eksempel.
Dersom slike premieringer stadig endres vil det også være med på å skape den type usikkerhet som går ut over restverdien og derved ha innvirking på nybilvolumet, legges det til. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |