[]
[] [firmabil.no] []

Økende Start/Stopp-etterspørsel


Jon Winding-Sørensen



Sterkt økende salg av Start/Stopp-enheter regner Bosch med. De utvikler stadig nye løsninger.

 
I den nye Europeiske kjøresyklusen regner Bosch med at et Start/Stopp-anlegg vil kunne spare inntil fem prosent av forbruket.

Inntil 10 prosent
Og i det virkelige livet sier de at bytrafikk vil kunne vise inntil 10 prosent innsparing.

Men det betinger nye løsninger, for eksempel nye generatortyper som lader batteriene mye kjappere.

Mange opplever i dag at dersom for eksempel AC-anlegget er belastet mer enn vanlig slår ikke S/S-systemet inn.

Automat-transmisjoner
Viktig er det at de klarer å utvikle systemer for automat-transmisjoner, sier Bosch.

De er stolte av det som nå er tatt i bruk på den nye Audi A8 og både Panamera og Passat med dobbelclutch har S/S-system fra Bosch.

Også på lille Fiat 500 med Dualogic automathjelp stoppes motoren foran rødt lys, og Mercedes kommer snart med en ny syvtrinnskasse med fullt S/S-opplegg.

Mens Bosch har konsentrert seg om en starter i direkte inngrep med drivlinjen jobber Valeo med en remdrevet starter/generator. Den er populær på franske biler, men brukes også på Smart og de minste Mercedesene. 

Integrert i motorstyresystemet
Men mye tyder på at Bosch lay-outen kommer til å bli enerådende, spesielt med utviklingen av stadig sterkere elmotorer og støyfritt starterinnslag.

Et start-system som i enda sterkere grad er integrert i motorstyresystemet (særlig innsprøytningen) og skikkelige spenningssensorer og annen batterielektronikk vil gjøre systemene enda mer fullkomne, sier Bosch.

Så får motorpressen fortsette med sine sensasjonstitler om at de teoretiske måleresultatene ikke stemmer overens med virkeligheten. 

Uten Start/Stopp hadde kanskje virkeligheten vært enda slemmere?

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: