[]
[] [firmabil.no] []

F1: Kontroversiell seier for Ferrari


Stein Pettersen



Fernando Alonso og Felipe Massa tok en etterlengtet, men omdiskutert seier i helgens Tyskland Grand Prix.

Etter at sesongen så langt har vært dominert av Red Bull var det Ferrari som var det sterkeste teamet under helgens løp på Hockeheim. I ettertid vil nok de fleste hevde at det var Felipe Massa som var den beste av de to i Ferrari, men etter det som fremstår som en klar ”team ordre”, ble det likevel spanske Alonso som kunne klatre helt opp på toppen av pallen.

Løpet startet overraskende nok med at nettopp Massa tok ledelsen. Sebastian Vettel som sto i pole, hadde en litt dårlig start, og konsentrerte seg om å holde Alonso bak seg. Begge glemte tilsynelatende Felipe Massa, som tok begge to på yttersiden, og tok ledelsen.

Løpet var lenge jevnt, med de to Ferrariene i ledelse foran Vettel, og de to McLaren-førerne, Lewis Hamilton og Jenson Button.

En stund var Fernando Alonso svært nær Felipe Massa, og forsøkte seg også på en forbikjøring, men ble holdt bak av brasilianeren. Etter 47 runder var igjen Alonso kommet nærme Massa, som fra sin løpsingeniør, fikk beskjed om at Alonso var raskere enn ham, og om han forsto beskjeden.

Allerede ut av en av de neste svingene, slapp Massa opp gassen, og Alonso kunne enkelt passere ham.

Det ble en svært anstrengt seiersseremoni, og Ferraris ledelse er innkalt til dommerne, for å forklare hvordan de ser på situasjonen. ”Team ordre”, har nemlig siden 2002 vært forbudt. Også den gangen var det Ferrari som sto i spissen for en rekke tvilsomme episoder der Michael Schumacher klart ble prioritert.

Hamilton beholder imidlertid ledelsen i førermesterskapet, og med Button på femteplass betyr det at McLaren beholder ledelsen i konstruktørmesterskapet.

Etter løpet ble det klart at Ferrari har blitt ilagt en bot på 100.000 dollar av FIA for å brutt forbudet mot teamordre FIA mener at Ferrari har vært med på og skade sportens rykte.

Om dette blir den eneste straffen, slik at løpsresultatet blir stående, er usikkert, men saken er sendt videre til World Motorsport Council.

Ferrari har allerede gitt beskjed om at de ikke vil  anke avgjørelsen, som de sier, til det beste for sporten.

 Alle tabeller og resultater på den offisielle F1-siden


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: