[]
[] [firmabil.no] []

Samlebånd for skade og lakk


Knut Moberg d.e



Skadeavdelingen til Prøven Kverneland i Trondheim er helt unik. Med Hercules løftebord har de i praksis innført samlebånd for karosseriarbeider.

 

I et nytt industribygg fritt for søyler har Prøven Kverneland etablert et nytt felles skadesenter i
Trondheim. Det er investert 30 millioner kroner og Prøven Bil eier 55 prosent av driftsselskapet.
 
Det er 24 ansatte som delvis kommer fra Prøven Bil og fra Kverneland. Skadesenteret er ikke som alle andre. Knut og Sverre Fordal i Prøven Bil reiste Europa rundt for å finne det optimale skadeverkstedet.
 
De så litt her og litt der, men fant ikke akkurat det anlegget de drømte om. Derfor er skadesenteret i Trondheim blitt unikt - og trolig det eneste av sin type i Europa:
 
* Alle biler som skal repareres settes på et løftebord. Hjulene blir fjernet og settes ikke på igjen før bilen er ferdig.
 
* Løftbordet "kjøres" rundt i skadesenteret. Det skjer med en transmobil som settes foran
løftbordet, og operatøren kan dra med seg bordet med bilen som en slede.
 
* Bilen står på det samme løftebordet inntil den er lakkert og utstyret montert.
 
* I bedriften finnes det 20 slike Hercules løftebord.
 
Daglig leder Sverre Fordal sier det er mange fordeler med denne måten å drive skadearbeid på:
 
- Det blir mye lettere å flytte bilene. Vi slipper å tenke på at dekkene skal av og på bilene. Vi starter faktisk ikke motoren i det hele tatt. Transmobilen som vi benytter til flytting av bilen forurenser heller ikke, sier han.
 
Når bilen kommer til skadesenteret, skjer det en rasjonell og effektiv produksjon. Det blir ingen inn- og utkjøring av bilen, men det skjer hele tiden en bevegelse fra avdeling til avdeling.
 
Når bilen er maskert, er alt klart før bilen skal til lakkering. Ved normalt skadearbeid må hjulene av og på bilen opptil seks ganger. Det slipper man med denne løsningen.
 
Tørr på 5 minutter
Skadesenteret har to nye lakkbokser. Det er satset masse på gassfyring både av boksene og av
lokalene. I taket er det reflektorovner som varmer lokalet fra 10 til 20 grader, selv på kalde vinterdager tar det bare 10 minutter.
 
Det er investert i lakklamper, som gjør at man kan redusere tørketiden til 5 minutter.
 
- Før brukte vi 250 kW for å tørke etter lakk i 20 minutter. Nå bruker vi 20kW i 5 minutter. Da er bilen herdet og tørr og vi kan starte monteringen av utstyret, sier Fordal.
 
Det er i hele bedriften lagt stor vekt på energisparing, da Sverre Fordal ikke er i tvil om at
prisene på energi bare vil gå en vei – oppover.
 
Kortere produksjonstid
Erfaringene med det nye skadesenteret er at produksjonstiden kan reduseres kraftig på nesten
alle jobber. Det er lagt stor vekt på effektiv drift med minst mulig intern forflytting av bilene.
 
Det finnes fremdeles tradisjonelle avdelinger for oppretting, forarbeide og lakk – men alt er på ett gulv og avdelingene griper inn i hverandre.
 
Mens det i mange bedrifter er slik at en oppretter arbeider på to biler, har man i det nye skadesenteret heller valgt at to personer jobber på en bil.
 
Lønnsomt
Ved å samle skadeavdelingene til Kverneland og Prøven Bil i et eget skadesenter, har man fått
frigjort plass i begge hovedanlegg.
 
Fortsett leverer de fleste kundene bilene hos sin lokale forhandler, som så sørger man internt for at bilen fraktes til skadesenteret og tilbake når bilen er ferdig.
 
Daglig leder Sverre Fordal er ikke i tvil. Den måten de har valgt å innrede skadesenteret på vil bli meget lønnsom. De startet opp i midten av mai og ser allerede at denne måten å drive på er meget lønnsom.
 
Ikke minst setter de ansatte stor pris på produksjonsmetoden. Som en oppretter sier
det:
 
- Vi skal utbedre skader, ikke drive med hjulskift og inn- og utkjøring av biler.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: