[]
[] [firmabil.no] []

Miljøsnille leasingbiler


Thor Fredrik Sundene



Det er en klar dreining i markedet for leasingbiler: Firmaer og bilbrukere velger stadig oftere miljøsnille nye personbiler av typene Blue Motion, Blue Efficiency etc.

- Bedriftene ønsker ofte å lage et miljøregnskap og velger de nye bilmodellene med lavest eksosutslipp, biler som også har lavt forbruk. Men selve bilstørrelsen norske firmabilbrukere ønsker, har ikke endret seg særlig, konstaterer markedsdirektør Marius Paus i LeasePlan Norge AS, landets største aktør i billeasing.

- Blant de mest populære leasingbilene er stasjonsvogner som VW Passat og Volvo V70. Særlig med de nye, utslippsvennlige dieselmotorene har Volvo V70 fått et kraftig oppsving som leasingbil.

- Opp mot 90 prosent av bilbrukerne velger stasjonsvogn når det skal anskaffes ny leasingbil, det har sammenheng med nordmenns fritidsaktiviteter og ikke minst at så mange har hytter på fjellet eller ved sjøen, sier Paus.

Fortsatt mye diesel

Firehjulstrekk er også veldig populært og stabilt. Det er attraktive biler som bruktbiler når de skiftes etter tre års leasing. Dieselandelen er enda høyere i firmabilflåtene enn i bilsalget generelt, altså ofte rundt 80 prosent.

- Hva med hybridbiler og elbiler – er de ”kommende stjerner” som leasingbiler?

- Toyota Prius har vi relativt mange av i vår flåte, her har vi sett en kraftig økende tendens det siste året. Den er grei å selge som bruktbil.

- Elbilene øker også, det gjelder både Buddy og Think. Jeg har dessuten en viss tro på den elektriske Nissan Leaf når den kommer på markedet om ikke så lenge, sier Marius Paus.

Han er absolutt fornøyd med at leasing økte med over 40 prosent første kvartal i år: - Det er helt klart mer fart i både bilsalget generelt og leasing av personbiler enn i fjor. I fjor var det nok en viss diskusjon i en del firmaer om man skulle gå vekk fra firmabil og over til at de ansatte kjører egen bil på kjøregodtgjørelse.

Mindre å tenke på

- Hva er fordelen for bilbrukerne med leaset firmabil?

- De slipper å tenke på biløkonomien, de kan forholde seg til en fast skattesats hver måned når arbeidsgiver stiller bil til disposisjon. Med tre års leasing blir det ny bil på brukeren etter de tre årene.

Skattenivået avgjøres av bilens innkjøpspris. Da omlegging av firmabilbeskatningen ble innført for noen år siden, var det nok mange som lurte på om firmabil ville være ”lønnsomt” for brukerne. I dag oppfattes firmabilbeskatningen som fair og ganske romslig.

- Brukerne av firmabiler får ingen overraskelser, også firmaene har forutsigbare bilkostnader når man velger å lease firmabilene. Og velger firmaet full biladministrasjon fra leasingfirmaet, er fordelen for arbeidsgiver at man har full oversikt over alle utgifter til bilene. I tillegg følges bilkostnadene opp hele tiden, og man får hjelp fra leasingfirmaet til å holde bilkostnadene lavest mulige, sier Marius Paus i LeasePlan Norge.

Han kan fortelle at full biladministrasjon velges av stadig flere arbeidsgivere, man får en enklere fakturastrøm og bedre oversikt over hva bilholdet for hver bruker koster.

Leasing betyr også at moms trekkes fra, og dermed får man lavere avskrivning på bilparken.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: