Nytt designikon
Mercedes lanserer neste generasjon CLS – en komfortabel og luksuriøs coupé som i sin tid var forbilde for en ny klasse. Den internasjonale presselanderingen av første generasjon Mercedes CLS, er en av de jeg husker godt. Kjøringen var lagt til Roma hvor de elegante bilene møtte beundrende blikk fra designinteresserte italienere til fots, på scootere og i biler som kjørte forbi, og deretter lot oss passere igjen, for at de skulle kunne studere den nye Mercedesen fra alle kanter. Flere modeller har fulgt den samme oppskriften, men ingen direkte konkurrenter til CLS. Volkswagen, med sin Passat CC, har ikke den samme status. LES: Passat CC – statusbil for hverdagshelter Porsche og Aston Martin på den andre siden, befinner seg noen hakk høyere på stigen med sine Panamera og Rapide. Om du da ikke velger en CLS 63 AMG. LES: Panamera - innfridde forventninger LES OGSÅ: Vårt førsteinntrykk av Rapide 170.000 solgte eksemplarer av CLS siden høsten 2004, forteller om suksess for dagens modell. Drøyt seks år etter lanseringen står en ny generasjon CLS på Mercedes-podiet når den internasjonale bilutstillingen i Paris åpner om en drøy måned. Det kan bli nyttig nå som Audi er i ferd med å lansere sin A7 – en bil Mercedes nok anser som den første reelle konkurrent til CLS. LES: Mer om Audi A7 her Proporsjonene blir som vi kjenner dem fra den originale CLS, med et langt panser, lave, rammeløse sidevinduer, og en lav takbue som ender i en elegant hekk. Det første man legger merke til er en helt ny front som minner om den man finner på SLS AMG med en stor stjerne i sentrum av grillen. Grillen er ikke som tidligere innlemmet i panseret, men former en egen enhet. Nye CLS inneholder nye, avanserte løsninger – som for eksempel LED hovedlys som gir designerne mulighet for kreative løsninger. Til sammen benyttes 71 dioder i bilens lyspakke, og disse vil gjøre det enkelt å gjenkjenne den nye modellen i mørke. Interiøret byr på store muligheter for individuelle løsninger med fem interiørfarger, like mange forskjellige trimløsninger og tre forskjellige typer skinn. Mercedes er foreløpig ikke spesifikke med hensyn til drivlinjer i nye CLS, men vi kan nok regne med 6-sylindrede bensin- og dieselmotorer samt en 8-sylindret toppmodell. Og så får vi en AMG-versj på toppen, men da befinner vi oss i Panamera-land, både med hensyn til pris og ytelser. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |