[]
[] [firmabil.no] []

Vil konkurrere med seg selv


Knut Moberg d.e



Frankfurt (MotorBransjen.no): Bosch, ZF Services og Knorr Bremse vil etablere en ny kjede, en "tredje kanal", for komponenter til bilverksteder. De vil konkurrere om leveranser til bilbransjen av deler, komponenter og utdanning.

Store tyske leverandører av komponenter til biler innleder et tettere samarbeid.
 
De vil bygge opp en leverandørindustri rettet mot bilverksteder og andre som arbeider med biler.
 
I første fase blir det tre bedrifter i det nye nettet: Bosch, ZF-services som bl.a. markedsfører Boge, Sachs og Lemförder samt Knorr Bremse.
 
Det nye samarbeidet er under etablering og det er ikke kjent hvordan det vil bli for det nordiske markedet. Bosch har egen norsk filial, mens ZF Services er representert med KGK for de nordiske landene.
 
De tre leverandørene har allerede integrerte systemer for testeutstyr, slik at man kan bruke alle komponenter ved felles tester. Det blir også felles opplæring og utdanning med omfattende tilbud til verksteder.
 
Planene er i kun i startfasen, men det er ventet at også andre tyske leverandørbedrifter til bilbransjen på sikt kan tilknytte seg den nye kjeden.
 
Da prosjektet ble lansert ble det snakket meget om at man ville få på plass ekstra bonussystemer til verksteder som vil samarbeide med den nye kjeden, som foreløpig ikke har fått noe navn.
 
"Den tredje kanal"
Bakgrunnen for at de store leverandørene til bilindustrien nå etablerer egen distribusjonskjede, er at de ser at mange aktører tjener gode penger som agenter og distributører av deler.
 
De kaller den nye kjeden ”en tredje kanal” til bilverksteder. De to andre er bilforhandlere som selger originaldeler og frie deledistributører.
 
En annen årsak er at leverandørindustrien ønsker å bli mindre avhengig av bilprodusentene.
 
Leverandørindustrien er sårbar når bilproduksjonen går ned og man ønsker derfor større tilstedeværelse i ettermarkedet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: