VW/Audi skal begeistre
Frankfurt (MotorBransjen.no): Det er ganske fascinerende å gå på en så typisk intern fagmesse som Automechanika, og se hvordan innsatsen mot deg og meg for årene som kommer planlegges. Bakgrunnen er selvfølgelig åpenbar. Bilfabrikkene mister kundene ofte før kunden har kjøpt den nye bilen. Omsetningsleddene blir stadig mer tåkete og ”uoffisielle”, ettermarkedet blir stadig friere og kundenes lojalitet (på alle områder) blir løsere og løsere. Volkswagen og Audi hadde hver sin kjempestand på denne store tyske bilbransjemessen, der formålet selvfølgelig først og fremst er å vise alle fagbesøkende hvor gode systemer og avansert opplæring og attraktive vilkår de har, slik at det kan rekrutteres både nye forhandlere og nye verksted-kontakter samt engasjere nytt personell. Men samtidig gir de jo et innblikk i hvordan de skal angripe fremtiden, hvordan de skal ”lime” kundene fastere til leverandøren. ”Begeistring” og ”mer enn forventet” later til å være stikkord hos de to. Men det er åpenbart at dominerende storebror og elegante lillesøster, angriper dette på forskjellig vis. VW-standen, som bare kalte seg ”Service” mens Audis het ”Top Service”, var virkelig hitech, med en rekke PC-utstyrte informasjonsplasser med demo av alt som betydde noe. Nytt verktøy opplevde du virtuelt, du kunne bygge ditt eget ønskeverksted ved hjelp av modulene i Bauberatung, du hadde verdens sjarmskole hvis du bestemte deg for en karriere som kundeveileder. Blant annet. Det som imponerte meg mest var to detaljer. En tjeneste, ikke ny, men intensivert nå, som heter Klassiske deler. Der har du nok til å bygge en komplett Golf 1 for eksempel. Og det andre var en ide som virket litt avansert og som het Erwin. Erwin er en munter fyr som symboliserer VWs tjenester overfor frie verksteder. Man har endelig slått fast at frie verksteder er kommet for å bli, så hvorfor ikke spille på lag? Erwin er blant annet opplæring, kataloger og god logistikk. Hos Audi, som også hadde en schvææær pressekonferanse, stort sett tilhørt (er det ikke det tilhørere gjør?) av eget standpersonale. Det er, kan man si, ikke like mange sultne journalister her som når det er bilutstilling i Frankfurt. Ikke er serveringen på samme nivå heller. Det siste forklarer kanskje det første? Men de som var der fikk høre om det nye ”Audi-bordet”. Kunden skal settes i sentrum, (bombe!) og mottas av folk som kan se dem i øynene – også fordi man skal sitte vis a vis hverandre. Og ikke ved disker, men i en lounge. Vi så Audis nye instruksjonsbok – den finner du på smartPhonen din. Og vi så forhåndsvisning av nytt styling-utstyr for A1 – designet skal minne om gamle dagers rallytriumfer. Og ikke minst så vi en av de lekreste standene på hele Automechanika – som selvfølgelig også skal reflektere merkets posisjon. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |