[]
[] [firmabil.no] []

Eksklusiv 911 Speedster


Terje Ringen



Porsche har med seg en godbit for samlere til bilutstilling i Paris neste måned – en ny 911 Speedster.

Dette blir eksklusiv vare, kun 356 eksemplarer skal bygges. Og tallet er ikke tilfeldig, det er en hyllest til Porsches første Speedster med betegnelse 356.

Spesialmodellen skiller seg fra en ordinær 911 Cabriolet på flere områder. Den er 60 mm lavere og har en mer skråstilt frontrute. Med den manuelle kalesjen på plass, er formen mer strømlinjeformet, og på motordekslet bak setene er de umiskjennelige puklene på plass.

Dermed blir den 44 mm bredere hekken enda mer ekstrem på sportsbilen som skal avdukes i Paris. Panser, sideskjørt og motordeksel er også spesielt utformet for 911 Speedster.

Ekstra sportslig
De klassiske formene kombineres med ekstra sportslige egenskaper. Den 3,8-liters sekssylindrede boxermotoren varter opp med 408 hk, 23 mer enn en Carrera S. Selv om det neppe opptar kundegruppen for en bil som dette, skryter Porsche av et snittforbruk på 1,03 liter på mila. Jeg vil gjerne se dem som oppnår det i praksis med et potent leketøy som dette.

LES OM: Sprekere 911 GTS

En syvtrinns PDK girkasse sender kreftene til bakakselen hvor en automatisk diffbrems fordeler dem til hjulet med best grep. Porsche Active Suspension (PASM) og Ceramic Composite Break (PCCB) er blant standardutstyret på de 356 eksemplarene.

Åpenheten går ikke på bekostning av sikkerheten, Porsches spesialister har gjort mye for å sørge for maksimal beskyttelse selv om bilen skulle havne opp ned etter en ulykke.

Det er Porsche Exclusive som har utviklet 911 Speedster, firmaet som har spesialisert seg på å få det beste ut av standard Porsche-modeller, nye som klassiske, gjennom snart 25 år.

SE: Et rimeligere alternativ - Boxster Spyder

På tilbehørssiden kan du velge i det meste av tilsvarende utstyr som for 911-serien forøvrig. Interiøret er utført i eksklusivt sort skinn med en rekke eksklusive detaljer. Blant annet finner du målflagg-mønster i setene, og stolsidene matcher eksteriørfargen.

Knallblå
Bilen på bildene er lakkert i Pure Blue med sorte detaljer – blåfargen er utviklet spesielt for 911 Speedster. Vil du være litt mer diskret, kan du også få 911 Speedster i Carrara White – uten pristillegg.

Første Speedster fra Porsche kom i 1953 og var basert på en 356. Den står i dag høyt skattet av samlere verden rundt, og de få eksemplarene som omsettes går for astronomiske summer.

SE OGSÅ: Vårt besøk på Porsche-museet

I 1988 laget Porsche en ny Speedster basert på 911 Carrera for å markere 25-årsjubileet til originalen, men puklene på motordekslet dukket ikke opp før den tredje 911 Speedster ble lansert i 1993/94.

I Tyskland får Porsche 911 Speedster en prislapp på like over 200.000 euro. Leveringene starter i desember.

SE VIDEO AV 911 SPEEDSTER


 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: